Uppsala har årets bästa apotek

Apotek Hjärtat Gränby Centrum i Uppsala har utsetts av 275 stycken apotek till företagets bästa under 2012. Apotekschef Fredrik Björkman är glad över vinsten och förklarar apotekets framgång med ett starkt lagarbete och en tydlig kundinriktning.

Utmärkelsen Årets apotek har inrättats av Apotek Hjärtat för att lyfta särskilt bra insatser under året som gått. Apotek Hjärtat Gränby Centrum har varit nominerade i kategorin flera gånger men 2012 var det ingen som kunde slå det personliga apoteket i Gränby Centrum.

Apoteket har varit nominerade till Årets apotek både 2010 och 2011. Fredrik Björkman berättar vad som gör Apotek Hjärtat i Gränby Centrum så speciellt.

– Vi har hela tiden kunden i fokus och jobbar ständigt för att förbättra oss. Kunder märker att vi anstränger oss att ha rätt läkemedel i lager och korta kötider. Att vi har väldigt kul på jobbet smittar dessutom av sig.

I augusti 2011 flyttade apoteket till en större, fräschare och mer funktionell lokal i Gränby centrum och fick också ett bredare sortiment av egenvårdsprodukter. Kötiderna förkortades och läkemedelslagret har anpassats ytterligare. Detta uppmärksammades av kunderna som följde efter, liksom av alla de nya kunder som kommer till.

Motiveringen för Årets apotek lyder: Apotek Hjärtat Gränby Centrum i Uppsala har varit i fokus för Årets apotek både 2010 och 2011. 2012 var det inget apotek som kunde utmana utan nu tog man en klockren seger i och med toppklass inom alla områden (försäljning, kvalitet, kundfokus, ledarskap). Försäljningsutvecklingen går stadigt uppåt och lagandan är precis som vi vill ha den, man har också fortsatt på den inslagna vägen utan någon formsvacka i samband med byte till t f apotekschef Fredrik Björkman vid ordinarie apotekschef Nurcan Kavaks föräldraledighet.

Presschef Charlotte af Klercker, 0707-297 327, charlotte.af.klercker@apotekhjartat.se

• uppsala
  • kundmöte
  • årets apotek

• Uppsala

Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är Sveriges största privata apoteksaktör med över 275 apotek runt om i landet. Omsättningen är drygt 7 miljarder kronor.