Nyhet -

Att hela sjukvården ses som en enhet i förslagen till läkemedelshantering ett viktigt steg framåt

- Det är med tillfredsställelse vi ser att Socialstyrelsens förslag till nya föreskrifter ordination och hantering av läkemedel inom hälso- och sjukvården nu har skickats ut på remiss, säger Karin Meyer, VD Apotekarsocieteten. Att de nya föreskrifterna tar hänsyn till hur vården ser ut idag, och ser till hela vårdkedjan och inte en uppdelning i sluten och öppen vård med olika regelverk. Detta är en åsikt som Apotekarsocieteten lyfte inom ramen för nationella läkemedelsstrategin redan 2013 och ser därför med glädje att regelverken för läkemedelshantering i hela kedjan från ordination till användande ses över, fortsätter Meyer. Ett viktigt steg för att sätta patienten i centrum.

Apotekarsocieteten har deltagit i referensgruppsarbetet med att ta fram de nya föreskrifterna och är en av många remissinstanser. Remisstiden går ut den 15 september. Läs mer på Socialstyrelsens hemsida