Apotekarsocieteten satsar nytt inom egenvårdsområdet

Behandling med receptfria läkemedel är en del av vårdkedjan och där kompetenssäkring av egenvårdsrådgivare är en viktig komponent. För att bidra till detta vidgar Apotekarsocieteten sin satsning ”Professioner i samverkan” till att inbegripa även egenvården. Ett första steg är att föreningen via dotterbolaget Läkemedelsakademin utvidgar sitt erbjudande av e-utbildningar till området egenvård på apotek genom förvärv av ett 50-tal utbildningar från eduDoc. Utbildningarna kommer att ytterligare vidareutvecklas och tillhandahållas i Läkemedelsakademins regi från och med början av 2017.

- Egenvård är ett växande område och det finns även hos gemene man ett ökat intresse för friskvård och egenvård. Även receptfria läkemedel är potenta produkter som rätt använda gör stor nytta men fel använda kan bidra till ohälsa. Att säkerställa kompetensen i hela vårdkedjan och då även inom detta område ser vi som viktigt, säger Karin Meyer, VD Apotekarsocieteten.

Sedan tidigare har Apotekarsocieteten ett stort utbud av e-utbildningar i farmakoterapi för apotekspersonal och annan vårdpersonal.

Läs mer om våra e-utbildningar inom farmakoterapi här