PRESSINBJUDAN Läkemedelsanvändning i en gränslös hälso- och sjukvård. Vilka är utmaningarna? 15 mars Stockholm

Sveriges EU-medlemskap inbjuder till en alltmer gränsöverskridande hälso- och sjukvård, vilket även gäller läkemedelsanvändning och läkemedels säkerhet. Patientrörlighet, tillgång till internet och ny teknik ställer alla berörda, patienter, hälso- och sjukvården och myndigheter inför nya utmaningar. Hur tar vi oss an dessa? Detta och vad vi tycker om det kommer att diskuteras under Läkemedelsriksdagen den 15 mars på Norra Latin.

Huvudtalare är Melvin Samsom, sjukhusdirektör Karolinska Universitetssjukhuset. Värd för årets Läkemedelsriksdag är Läkemedelsverket vars GD Catarina Andersson Forsman inleder.

Ur programmet:

• Vad är gränslös hälso- och sjukvård för dig?
  • E-handel mot läkemedel – hot mot folkhälsan? Per-Åke Sandvold, Läkemedelsverket
  • Kommer vi att behöva fysiska apotek i framtiden? Ann Carlsson, Apoteket AB
  • Hur möter vi den pålästa patienten? Mef Nilbert, Skånes onkologiska klinik, Lund
  • Vad kan Storuman lära resten av Sverige? Andreas Lundqvist, Virtuellt Hälsocentrum, Storuman