Stipendier från Apotekarsocieteten möjliggör internationellt FIP-utbyte

Nu summeras den framgångsrika internationella kongressen för farmaceuter, FIP, som i år anordnats i Glasgow och som avslutas idag, torsdag den 6 september.

Totalt har mer än 3 000 personer från över 100 länder varit på plats i Skottland och 35 av deltagarna kom från Sverige. Av dessa har elva personers deltagande möjliggjorts av stipendier från Apotekarsocieteten.

Apotekarsocieteten har i många år utlyst stipendier för medverkan i motsvarigheter till nu aktuella 78th FIP World Congress of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences. FIP, International Pharmaceutical Federation, är en världsomspännande organisation med övergripande syfte att stärka den professionella farmaceutrollen.

– Det känns både stimulerande och viktigt att vi på det här sättet kan bidra till att Apotekarsocietetens medlemmar kan ta del av den internationella utvecklingen inom farmaciområdet, säger Birgitta Karpesjö, ansvarig för stipendieverksamheten på Apotekarsocieteten.

FIP:s övergripande ambition att lyfta och professionalisera farmaceutrollen ligger också i linje med Apotekarsocietetens arbete när det gäller att stärka professioners samverkan i vårdkedjan. Här är farmaceuterna en viktig part – både de som finns på öppenvårdsapotek och de som arbetar i vården.

Apotekarsocieteten har nyligen även fått i uppdrag av Socialdepartementet att kartlägga hur information kring läkemedel på ett strukturerat sätt kan överföras från apotek till förskrivande läkare – och tvärtom. Projektet ingår i den nationella läkemedelsstrategin.

– Det faktum att vi samlar yrkespersoner från hela läkemedelsområdet ger oss en unik position som oberoende plattform med möjlighet att erbjuda ökad kunskap, informationsspridning och vetenskapligt utbyte mellan olika professioner, säger Birgitta Karpesjö.

Under FIP-kongressen i Glasgow valdes två svenskar in som presidenter för två av FIP:s olika sektioner. Det är Lars-Åke Söderlund, tidigare ledamot av Apotekarsocietetens styrelse, och Ulf Janzon. Lars-Åke Söderlund leder nu sektionen för öppenvårdsfarmaci och Ulf Janzon tar hand om klubban i industrisektionen, IPS. Läs mer på Läkemedelsvärlden.se

– Det innebär att det är blå-gult i toppen av de två tyngsta sektionerna i FIP och det är förstås en fjäder i hatten för den svensk yrkeskåren, säger Birgitta Karpesjö.

Ulf Janzon, med en bakgrund i läkemedelsindustrin, belönades under kongressen också med FIP Fellowship. Utmärkelsen är ett bevis för högtstående insatser inom vetenskap och ledarskap.