740 000 svenskar har sömnproblem - men få gör något åt det

Var tionde vuxen svensk sover alltid eller nästan alltid dåligt. Var fjärde sover dåligt ibland. Många vet att sömnen är viktig för hälsan - en god sömn anses till och med viktigare än motion och kost. Trots det har en majoritet, 66 procent av alla som alltid eller ibland sover dåligt, inte gjort något för att komma tillrätta med sömnproblemen. Det visar en omfattande studie av svenskarnas sömn som Apoteket låtit göra i samarbete med Synovate.

- Det är dags att vi slutar lida i det tysta och gör något åt detta. Många tror kanske att den enda vägen ut ur sömnproblemen är sömnläkemedel, men vi erbjuder flera olika alternativ som bygger på att man lär känna sin egen sömn. På så sätt kan man själv göra något åt problemen, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket AB.

Apoteket har tagit fram ett självhjälpsprogram på internet, Apotekets Sömnhjälp, som kan hjälpa många att förbättra sin sömn. Det bygger på kognitiv beteendeterapi, KBT, en metod som visat sig mycket effektiv, men som ännu är i stort sett okänd bland svenska folket, visar undersökningen. Behandlingen är upplagd som en kurs med åtta avsnitt, där varje avsnitt tar ungefär en vecka att genomföra.

- Stress är den främsta orsaken till våra sömnproblem. Närmare var fjärde ligger och tänker på jobbet eller skolan och var tredje oroar sig över att inte kunna somna. Risken finns att oron i sig blir ett sömnproblem, men med KBT kan man bryta det här mönstret, säger Eva Fernvall.

Apoteket lanserar också en bok med kunskap och råd om sömn, Goda Sömnboken, tillsammans med Brombergs Förlag. Apoteket har även tagit fram en liten sömndagbok, för den som själv vill lära sig mer om sina egna sömnvanor.

I Goda Sömnboken listas ett antal kända sömnsabotörer som mardrömmar, ljus och ljud. Enligt undersökningen är dock störande grannar, snarkande partner och drömmar ganska ovanliga skäl till en dålig sömn - kanske för att det är faktorer som man relativt lätt kan göra något åt. Apoteket har till exempel sömnmasker som hjälper till att skapa ett sovvänligt mörker, öronproppar som stänger ute oljud, och en snarkspray som är ny i Sverige men som har testats utomlands med goda resultat.

Några av Apotekets sömnhjälpmedel
Apotekets Sömnhjälp, 395 kronor på www.apoteket.se.
Goda Sömnboken, 198 kronor, säljs på apotek och i bokhandlar.
Sömndagboken, 25 kronor, (ingår när man köper Goda Sömnboken).

Bilagor:
Sammanfattning av sömnundersökningen
Fakta om Apotekets KBT-program Sömnhjälp

Undersökningen i sin helhet finns på www.apoteket.se under Om oss/Pressrum/Pressmaterial

Presskontakter:
Eva Fernvall, varumärkesdirektör, Apoteket AB, 070-590 28 93
Elisabet Linge Bergman, presschef, Apoteket AB, 08-466 11 95, 076-766 11 95
Helena Thorén, pressekreterare, Apoteket AB, 08-466 11 30, 070-300 71 46

Apoteket arbetar för ett liv i hälsa. Vi förser Sveriges befolkning med läkemedel och erbjuder rådgivning samt andra hälsobefrämjande produkter och tjänster. Vi tillhandahåller också läkemedel och tjänster till vården och omsorgssektorn. Apoteket har cirka 100 miljoner kundbesök varje år, 11 000 medarbetare, 900 apotek, samt erbjuder e-handel och har produktion av specialläkemedel och dosförpackade läkemedel.