Apoteket blir delägare i Doktor24

Apoteket blir minoritetsdelägare i den digitala vårdgivaren Doktor24. Företagen ska utveckla nya digitala och fysiska vård- och hälsotjänster i tätt samarbete.

Apoteket och Doktor24 avser att etablera ett vård- och hälsonätverk för att erbjuda vård och läkemedelsrådgivning på ett lättillgängligt sätt. En viktig utgångspunkt är att människor ska få rätt hjälp utifrån behov. Ambitionen är även att koppla ihop de lokala apoteken med ny teknik och digitala lösningar. Samtliga delar i vårdnätverket är digitalt sammankopplade via Doktor24:s tekniska plattform Platform24 som skapar en sammanhållen vårdkedja. Nya digitala tjänster kommer att utvecklas och adderas till det gemensamma erbjudandet.

– Vi vill öka stödet till våra kunder, inte minst de stora grupper som medicinerar för kroniska sjukdomar. De ska snabbt komma igång med sin behandling och med nya tjänster vill vi hjälpa människor att lättare följa sin ordinerade läkemedelsbehandling, säger Ann Carlsson, VD på Apoteket.

– När vi startar vård på apoteken och kopplar ihop Apotekets breda nätverk med vår teknik och digitala vårdlösningar, där även andra vårdaktörer kan ingå och bidra, kan vi öka tillgängligheten till god och nära vård. De stora vinnarna är patienterna, säger Daniel Lillienau, VD på Doktor24.

Apoteket AB äger nu 20 procent i Doktor24 och Patricia Industries, som är en del av Investor, kvarstår som största ägare med 80 procent.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Magnus Frisk, presschef Apoteket, 070-3704042, magnus.frisk@apoteket.se

Sara Dannborg, kommunikationschef Doktor 24, 0739-825842 sara.dannborg@doktor24.se

Om Doktor 24:

Doktor24 är en digital vårdgivare som genom att integrera digital och fysisk vård skapar en hållbar vård med patienten i centrum. Doktor24:s digitala vårdguide ger anpassade råd samt vägleder till ett digitalt eller fysiskt läkarbesök utifrån patientens behov. Bolagets dotterbolag, Platform24 utvecklar tekniska lösningar för digitalt integrerad vård till både privata och offentliga vårdgivare. Bolaget grundades 2016 och ägs av Patricia Industries, en del av Investor.

• Ekonomi, finans

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör och ett av landets mest omtyckta varumärken. Kombinationen av innovation, lång historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och farmaceutiska tjänster till konsumenter och vården.