IT-kostnader tynger Apotekets resultat första halvåret 2011

Apotekets rörelseresultat uppgick till 46 (154) miljoner kronor och nettoomsättningen till 11 730 (12 326) miljoner kronor för perioden januari till juni.

– Vårt resultat präglas fortfarande av stora IT-investeringar för att ställa om Apoteket till den nya marknaden och vi märker av den tuffa konkurrensen. Jag gläds samtidigt över att våra kunder i stor utsträckning fortsätter att handla sina mediciner hos oss, säger vd och koncernchef Ann Carlsson.

Andra kvartalet 2011:

• Nettoomsättningen uppgick till 5 926 (6 218) miljoner kronor.
    • Rörelseresultatet uppgick till -2 (33) miljoner kronor.
    • Resultatet efter skatt uppgick till 56 (79) miljoner kronor.
    • Beslut har tagits om att etablera ett nytt regionlager.
    • Nordic Brand Academys varumärkesundersökning visar att Apoteket är det högst ansedda och ärligaste företaget i Sverige.

Delårsrapporten går även att läsa och ladda ner på http://www.apoteket.se/ eller på Apotekets pressrum på Mynewsdesk.

För ytterligare information kontakta:
Ann Carlsson, vd och koncernchef, 010-447 57 57, ann.carlsson@apoteket.se

Jan Johansson, CFO, 070-575 89 72, jan.johansson@apoteket.se

Eva Fernvall, varumärkesdirektör, 070-590 28 93, eva.fernvall@apoteket.se

• styrelse & ledning
  • apotekets verksamhet

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter. Vår rådgivning och lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg. Viktiga kunder på den här marknaden är landsting, kommuner och vårdföretag.