Apotekets första kvartalsrapport 2011: ”Allt hårdare kamp om kunderna”

Året har börjat bra för Apoteket med god försäljning och höga kundvärden. Företaget märker samtidigt av en hög aktivitet på apoteksmarknaden och en allt tuffare konkurrens under årets första kvartal.

– Vi märker av en allt hårdare kamp om kunderna och vi ser många initiativ på apoteks-marknaden. Apotekets utmaning är att behålla kundernas höga förtroende och fortsätta utveckla erbjudanden och sortiment som kunderna efterfrågar, säger Apotekets vd Ann Carlsson.

Apoteket AB:s rörelseresultat uppgick till 121 (258) miljoner kronor och nettoomsättningen till 5 804 (8 122) miljoner kronor. Under årets första kvartal har Apoteket haft ökade kostnader för investeringar i nya IT-stöd. Dessutom ingår i föregående års resultat för motsvarande period ett positivt resultat från verksamheter som avyttrats under 2010.

Första kvartalet, 2011

• Nettoomsättningen uppgick till 5 804 (8 122) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet uppgick till 121 (258) miljoner kronor.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 92 (4 620) miljoner kronor. Resultatet för första kvartalet föregående år inkluderar en realisationsvinst om 4 427 miljoner kronor. Resultatet per aktie uppgick till 526 (26 400) kronor.
  • Region Västra Götaland och landstinget i Halland valde Apoteket för sin läkemedels-försörjning.
  • Apoteket högst rankat i Sverige i en stor internationell undersökning genomförd av Reputation Institute när det gäller anseende, förtroende och beundran.

Delårsrapporten för årets första kvartal finns bifogad samt på www.apoteket.se.

För ytterligare information kontakta:
Ann Carlsson, vd och koncernchef Apoteket AB, 010-447 57 57.
Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket AB, 010-447 50 74.

• styrelse & ledning
  • apotekets verksamhet

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter. Vår rådgivning och lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg. Viktiga kunder på den här marknaden är landsting, kommuner och vårdföretag.