Inför Melanoma Monday den 8 maj: Brun-utan-sol ökar med 23 procent

Apotekets försäljning av brun-utan-sol-produkter har ökat med 23 procent under det första kvartalet 2006 jämfört med det första kvartalet 2005. I samband med Melanoma Monday den 8 maj framhåller Apoteket värdet för folkhälsan av att ersätta solariet med brun-utan-sol. – Brun-utan-sol-produkter ökar snabbt och inte bara beroende på det svenska klimatet. Allt fler ersätter solariesolning med brun-utan-sol och det är klart positivt för folkhälsan, säger Apotekets marknadsdirektör Eva Fernvall. Sverige och Norge har den största ökningen i världen av malignt melanom och andra hudcancersjukdomar, med en tredubbling av antalet registrerade fall på 45 år, enligt en rapport från WHO. Den primära orsaken till ökningen är det ökade solariesolandet. Apoteket genomför nu en kampanj för att öka allmänhetens kunskap och förståelse kring säker solning. Under kampanjen, som pågår under maj och juni, ges information och rådgivning på landets 900 apotek om hur vi säkrast avnjuter solens strålar. – Det är inte farligt att bli brun, men det kan vara farligt att bränna sig i solen upprepade gånger. Speciellt viktigt är det att skydda små barn vars pigment inte är färdigutvecklat, säger Eva Fernvall. Måndagen den 8 maj, Melanoma Monday, erbjuder ett flertal hudmottagningar på landets större sjukhus tid utan remiss för bedömning av hudförändringar av så kallade födelsemärken eller leverfläckar. Syftet är att sprida kunskap om vilka bruna prickar som bör leda till uppmärksamhet och läkarkontakt, som en del av arbetet för att förebygga hudcancer. I Sverige drabbas varje år cirka 1800 personer av malignt melanom, den allvarligaste formen av hudcancer. Om en ”leverfläck” ändrar sig i form (blir oregelbunden), färg (svartnar eller får fler färger) eller storlek bör man söka läkare för bedömning. Presskontakter Eva Fernvall, marknadsdirektör Apoteket AB, 08-466 10 74, 070-590 28 93 Andreas Rosenlund, Presschef Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58. Apoteket tar ansvar för landets läkemedelsförsörjning med kundens intresse i centrum. Apoteket är producentoberoende, en del av vården och drivs inte av kortsiktiga vinstintressen. Apoteket har cirka 12 000 medarbetare, driver 900 apotek, fyra tillverkningsanläggningar, fyra distansapotek och tolv anläggningar för tillverkning av doserade läkemedel. Apoteket bedriver folkhälsoarbete genom Vårdotek, Läkemedelsprofiler och teman för ett aktivt liv.