Mobilt Apoteket tar hand om 38 000 scouter i tältstad

Imorgon startar World Scout Jamboree – världens största scoutträff – på Rinkabyfältet utanför Kristianstad. Under scoutträffen som varar i elva dagar kommer mer än 70 000 personer (scouter och anhöriga) att besöka scouternas tältstad. Apoteket finns på plats med en butikstrailer där besökarna bland annat kan köpa plåster, värktabletter och öronproppar eller få råd om till exempel halsont, solbränna och skavsår.

– Vi kommer att ha en ett apotek på plats med våra duktiga medarbetare under hela jamboreen. I butikstrailern kan scouterna, oavsett vilken del av världen de kommer ifrån, hämta sina receptbelagda mediciner, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör i Apoteket.

– Det är fantastiskt att scoutrörelsen kan samla tusentals barn från hela världen. Jag är glad över att Apoteket kan erbjuda mediciner och andra apoteksvaror till alla dessa scouter, säger Eva Fernvall.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket, 070-590 28 93

Fakta om Världsscoutjamboreen

Vart fjärde år samlas tiotusentals scouter från hela världen för att under två veckor bo i en tältstad och uppleva aktiviteter och äventyr i naturen tillsammans. Årets Jamboree är den 22:a i ordningen och Rinkaby i Kristianstad är värd för tredje gången.

Temat för årets jamboree är ”Simply Scouting” – eller ”Scouting, helt enkelt”. Ett av målen för Världsscoutjamboreen 2011 är att skapa en känsla av samhörighet och solidaritet mellan scouter i alla åldrar och scoutorganisationer från hela världen. Jamboreen är också ett sätt för oss att inse att vi har ett gemensamt ansvar för vår planet och varandra. Jamboreen uppmuntrar till respekt för andra, betonar lika rättigheter och fred, och att alla är jämlika oavsett personliga egenskaper och bakgrund.