Norrbotten först att spara recepten digitalt

Nu kommer alla norrbottningar kunna börja lagra sina recept digitalt på Apoteket. Inga gula receptlappar behövs och kunden kan alltid komma åt sina recept på vilket apotek kunden än besöker. Detta är det första steget i Apotekets satsning ”Mina läkemedel”. Att hålla ordning på recepten är snart ett minne blott. Apoteket testar den första, av en rad nya tjänster, just nu i Norrbotten. Konkret innebär det att kunderna på Apoteket sparar sina recept digitalt på apoteket och kan sen hämta sina läkemedel på landets alla apotek med endast sin legitimation. - Som kund på apoteket kommer du få helt nya möjligheter att få en överblick över dina läkemedel och slippa hålla ordning på recepten. Du kan handla dina läkemedel bara med hjälp av din legitimation, säger Stefan Carlsson, vd Apoteket AB. Konkret handlar det om att du som kund på Apoteket lägger upp dina recept och dina uttag digitalt. Du kan få en utskrift direkt på apoteket över dina recept eller ringa in till apotekets kundcentrum 0771-450 450 och genom att uppge en kod få listan uppläst över telefon. Till hösten kommer du också att kunna få en överblick över dem via Internet. Till Mina läkemedel kommer Apoteket att koppla en rad tjänster. Det kommer att handla om läkemedelsinformation, rådgivning om hälsa och läkemedel, beställning med mera. - Detta är första steget för ett helt nytt erbjudande till våra kunder som vi kommer att lanseras i höst. Det kommer att innebära stora positiva förändringar och ökad valfrihet för våra kunder, säger Stefan Carlsson, vd Apoteket AB. - Allt kommer givetvis inte vara på plats direkt efter sommaren, men vi kommer att utveckla nya tjänster och nya möjligheter efter kundernas behov. Presskontakter Thony Björk, kommunikationsdirektör Apoteket AB, 08-466 11 61, 070-520 03 57 Andreas Rosenlund, presschef Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58 Apoteket tar ansvar för landets läkemedelsförsörjning med kundens intresse i centrum. Apoteket är producentoberoende, en del av vården och drivs inte av kortsiktiga vinstintressen. Apoteket har cirka 12 000 medarbetare, driver 900 apotek, fyra tillverkningsanläggningar, fyra distansapotek och tolv anläggningar för tillverkning av doserade läkemedel. Apoteket bedriver folkhälsoarbete genom Vårdotek, Läkemedelsprofiler och teman för ett aktivt liv.

• Norrbotten