Nya ledamöter i Apoteket Farmacis styrelse

Tre nya ledamöter, Björn Rosén, Birgitta Stymne Göransson och Meg Tivéus, har utsetts till ledamöter i styrelsen för Apoteket AB:s dotterbolag Apoteket Farmaci. De ingår i styrelsen sedan den 4 november 2008.

- Jag är mycket glad över att vi har lyckats rekrytera tre så erfarna ledamöter till Apoteket Farmacis styrelse. Med sina gedigna kunskaper och erfarenheter kommer de att spela en mycket viktig roll för den framtida utvecklingen av företaget, säger Stefan Carlsson, styrelseordförande för Apoteket Farmaci, samt VD för Apoteket AB.
Björn Rosén, är idag styrelseordförande för Södertörns Högskola, har mellan 2003 och 2008 varit koncernchef för Praktikertjänst AB och var under 1990-talet bland annat sjukhusdirektör för Huddinge Universitetssjukhus, Södersjukhuset och Nacka sjukhus.

Birgitta Stymne Göransson, VD för kommunikationsföretaget Semantix, och har tidigare haft ledande befattningar inom bland annat Gambro, Åhléns AB och Telefos, samt arbetat för McKinsey i Norden. Hon har idag styrelseuppdrag för bland annat Lernia AB och Elekta AB.

Meg Tivéus, tidigare bland annat VD för Svenska Spel AB och VVD inom Posten, har idag flera styrelseuppdrag, bland annat som ordförande i Folktandvården i Stockholms län, Billerud AB samt Frösunda LSS AB.

Den första juli 2008 startade Apoteket AB:s dotterbolag Apoteket Farmaci. Företaget erbjuder läkemedelsförsörjning och farmaceutiska konsulttjänster till landsting, kommuner och privata företag. En viktig uppgift är att verka för bättre läkemedelsanvändning och effektivare läkemedelsförsörjning.

- Som dotterbolag ska vi utveckla kostnadseffektiva processer för läkemedelsförsörjningen och erbjuda anpassade kunskapstjänster, säger Annema Paus, VD för Apoteket Farmaci. De nya ledamöterna tillför med sina skilda bakgrunder stort kunnande och viktiga insikter för utvecklingen av Apoteket Farmaci. Jag ser mycket fram emot ett gott samarbete.

Presskontakter:
Stefan Carlsson, styrelseordförande Apoteket Farmaci, 08-466 10 20
Annema Paus, VD Apoteket Farmaci, 08-466 14 80, 0708-55 93 00
Elisabet Linge Bergman, presschef Apoteket AB, 08-466 11 95, 076-766 11 95

Apoteket arbetar för ett liv i hälsa. Vi förser Sveriges befolkning med läkemedel och erbjuder rådgivning samt andra hälsobefrämjande produkter och tjänster. Genom dotterbolaget Apoteket Farmaci AB tillhandahåller vi också läkemedel och tjänster till vården och omsorgssektorn. Apoteket har cirka 100 miljoner kundbesök varje år, 11 000 medarbetare, drygt 900 apotek, samt erbjuder e-handel och har produktion av specialläkemedel och dosförpackade läkemedel.