Nytt gränshandelsapotek i Töcksfors ska locka norrmän över gränsen

Idag den 27 juni öppnar Sveriges största apotek i Töcksfors vid den norska gränsen. På totalt 800 kvadratmeter kan norska gränshandelskunder bunkra och spara stora pengar.

Handeln nära gränsen mellan Norge och Sverige ökar allt mer. På grund av höga priser i Norge väljer många att söka sig över den svenska gränsen och köpa vardagsvaror. Nu kan de även inhandla läkemedel billigare. Utöver receptfria läkemedel kan norska kunder med ett skriftligt recept även hämta ut receptbelagd medicin.

– Med det nya apoteket i Töcksfors sjösätter vi vår första konceptbutik som avviker från den gängse bilden av hur ett svenskt apotek ser ut. Vi kommer att utveckla fler butikskoncept och låta lokala förutsättningar få ett större genomslag i vår affärsutveckling, säger Ann Carlsson, vd.

På den norska sidan av gränsen ligger flera apotek bara några mil bort, och de kommer att känna av den svenska prispressen. Apoteket ska bli det största till ytan i Norden och kommer ligga i Töcksfors shoppingcenter som lockar folk från hela stor-Oslo. För den norska konsumenten finns det mycket pengar att spara på receptfria läkemedel och andra apoteksprodukter.

Vid en jämförelse med norska apotek finns det stora prisskillnader mellan exempelvis följande produkter:

• Solkräm – 8 % billigare
  • Värktabletter – 32 % billigare
  • Hudkräm – 55 % billigare
  • Multivitaminer för barn – 48 % billigare
  • Läsglasögon – 36 % billigare
  • Ägglossningstest ­­­­­­­– 16 % billigare

– Det lägre prisläget och en billig svensk krona gör det mycket lönsamt att göra apoteksärenden på den svenska sidan om gränsen. Hade jag drivit apotek några mil in i Norge hade jag nog varit lite orolig, säger apotekschefen Annica Fjäll i Töcksfors.

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör och ett av landets mest omtyckta varumärken. Kombinationen av innovation, lång historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och farmaceutiska tjänster till konsumenter och vården.