Apoteksgruppen tecknar avtal med stor läkemedelsleverantör

Apoteksgruppen har träffat en överenskommelse med Cross Pharma om leverans av ett hundratal receptbelagda läkemedel.

– Vi är nöjda över att ha träffat ett avtal med Cross Pharma vars verksamhetsidé är att skapa konkurrens och prispress på receptbelagda läkemedel med patentskydd, säger Jens Sandström, Apoteksgruppens vd.

Cross Pharma började som första bolag parallellimportera läkemedel till Sverige i mitten av 1990-talet och är i dag en av de större aktörerna på den svenska parallellimportmarknaden.

Apoteksgruppen är ett småföretagarkoncept i form av en rikstäckande kedja med 150 apotek från Gällivare i norr till Borrby i söder. Apoteken ska drivas av lokala småföretagare med en gemensam serviceorganisation.

Apoteksgruppen hade under 2009 en marknadsandel på 13 procent och 950 anställda. Omsättningen var cirka 3,9 miljarder kronor. Det är den fjärde största apoteksaktören i dag.

För kontakt med Apoteksgruppen, ring:
Anna Lena Boucht, informationschef, telefon 0703-47 23 05

Pressbilder: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/apoteksgruppen/image/list

Lista över alla apotek inom Apoteksgruppen: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/apoteksgruppen/document/list

• småföretagarapotek

Apoteksgruppen är en rikstäckande kedja med 150 apotek från Gällivare i norr till Borrby i söder. Apoteken ska drivas av lokala småföretagare med en gemensam serviceorganisation. Genom att kombinera den stora kedjans skalfördelar med den lokala entreprenörens kunskap, service och kundfokus, skapar vi personliga och inspirerande apotek.