Pressmeddelande -

Energimyndigheten satsar på Enköpingsföretaget APR Technologies, för utveckling av snabbare batterimoduler till elfordon

APR har etablerat sig som leverantör av nya produkter för termisk reglering, till rymdindustrin. Med hjälp av unika, små, tysta och energisnåla produkter förenklar APR konstruktioner eller förbättrar prestandan åt kunderna. Energimyndigheten har nu inom FFI-programmet* beviljat stöd till APR Technologies för att leda ett konsortium tillsammans med Ångström Advanced Battery Center vid Uppsala Universitet, Chalmers Tekniska Högskola och Thomas Bergfjord Teknik AB.

Tillsammans kommer den teknologi som APR utvecklat för satelliter att implementeras i batterimoduler för elfordonsindustrin. Projektet innefattar även optimering av termiska konstruktionen, batterihanteringssystemet, samt återvinning, och syftar till att skapa batteripaket som kan snabbladdas effektivare, få ökad säkerhet samt längre livslängd.

”Sverige är ett bra land för denna typ av utveckling, här finns flera aktörer längs värdekedjan inklusive konsulter och duktiga ingenjörer, flera möjliga underleverantörer, samt kunder i form av fordonstillverkare. Nu kommer vi förutom själva utvecklingsarbetet även ta in investerarkapital, nyanställa samt utöka vårt nätverk av samarbetspartners på området. Det är samtidigt spännande att ge sig in i en ny marknad, vi vet att det kommer bli tufft, men vi ser att vi sannolikt kan tillföra mycket” -Säger Peter Nilsson, VD på APR Technologies AB.

För mer information, kontakta VD Peter Nilsson 0707-234281/peter.nilsson@aprtec.com

* Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) är ett samarbete mellan staten och fordonsindustrin. Samarbetet finansierar gemensamt forskning, innovation och utveckling inom miljö och säkerhet. Satsningen innebär forskning och utveckling för cirka 1 miljard kronor per år, varav hälften finansieras med statliga medel.

Summary in English

The Swedish Energy Agency will support APR Technologies in the development of their Liquid Cooling solution for Electric vehicles, where APR aim for safer, quicker and lighter battery modules with longer lifetime. The project will be carried out in a cooperation with Ångström Advanced Battery Center at Uppsala Universitet, Chalmers Tekniska Högskola and Thomas Bergfjord Teknik AB.

For more information, please contact CEO Peter Nilsson +46 707-234281 /peter.nilsson@aprtec.com

• Vetenskap, teknik

• ffi
  • ev
  • cleantech
  • battery
  • energimyndigheten
  • nanotech
  • thermal management
  • micropump
  • microelectronics
  • liquid cooling
  • aprtec
  • apr technologies ab
  • electric vehicle

APR Technologies AB I Small Systems - Great Improvements

APR Technologies är en global leverantör av avancerade produkter för termisk reglering för rymd-, flyg- och bilindustrin. Många av APR’s produkter har lösningar utan rörliga delar, vilket ger lång livslängd, låg strömförbrukning, låga ljud- och vibrationsnivåer och en konkurrenskraftig prissättning. Företaget grundades 2011 och har sitt huvudkontor i Enköping samt en filial i Seattle, USA.

APR Technologies is a global supplier of leading edge products for thermal management on spacecrafts, airplanes and automotive systems. The company was founded in 2011. The headquarters is located in the town of Enköping, Sweden, one hour drive from Arlanda airport and the Swedish capital Stockholm. APR Technologies United States partner is located in Seattle, Washington.