Aqua Nobel, svenskt källvatten på kartong.

Pressmeddelande -

Aqua Nobel vill bryta plastberoendet genom att erbjuda svenskt källvatten på kartong

105 meter under marken i nordvästra Skåne, med anor från Juratiden har Aqua Nobels källvatten sitt ursprung. Vattnet har filtrerats genom mineralrika bergarter under väldigt lång tid. Härifrån tappar Aqua Nobel det prisbelönta vattnet i en klimatsmart kartong, som inom kort ska börja säljas i butik – och på export.

Aqua Nobel har fram tills nyligen primärt ägnat sig åt legotillverkning. Nu växlar bolaget upp och satsar på att möta konsumenten, bygga varumärket och utveckla fler affärsområden. Detta i en tid när både plastreducering, vattenkvalitet och beredskap är mer aktuellt än någonsin.

– Jag och mina kollegor sitter bokstavligen på den djupa källan. Det unika med vårt vatten är sammansättningen. Utomlands finns det aktörer som renar kranvatten och tillsätter mineraler och kemikalier för att höja pH-värdet för att sedan sälja det som funktionellt vatten, men vad de försöker efterlikna kan Aqua Nobel hämta direkt från källan. Och det är Moder Jord själv som har skapat det, säger Pontus Klenell som är vd för Aqua Nobel. Det är rent, alkaliskt (pH 8,2) och har en perfekt balans. Det är ett helt eget ekosystem där nere som är skyddat från allt som den moderna människan har kontaminerat ytvattnet med.

Aqua Nobel köpte rättigheterna till källan 2015. Fokus har legat på legotillverkning. Källvattnet levereras bland annat till danska sjukhus, eftersom renheten gör att det lämpar sig för immunsvaga patienter.

– Nu är vi redo att växla upp och vidareutveckla allt som vi har tränat på, både mot dagligvaruhandeln och mot HORECA. De senaste åren har vi investerat i vår fabrik, förbättrat strukturer och rutiner, höjt kvaliteten och fasat ut plasten. Dessutom har vi fått utmärkelser för den goda smaken på vattnet. Tajmingen kan inte bli mer rätt, säger Pontus Klenell.

Unik ställning i Norden med kartonglösning.

Aqua Nobels vatten tappas på kartong istället för på plastflaska. Kapsylen är gjord av sockerrör.

– Det är synd att dricka helt rent vatten ur en fossil produkt. Vi vill hjälpa konsumenterna att bryta plastberoendet. Det är förvånande att vattenbranschen inte har kommit längre. Fortsätter vi att konsumera som vi gör idag kommer det att vara mer plast än fisk i haven år 2050.

Vi är de enda i Norden som investerat i den här förpackningslösningen och kan därmed erbjuda konsumenten både det bästa vattnet och den mest hållbara förpackningen. Vi ser också att business to business kunder efterfrågar plastfria alternativ, både på grund av kommande regelverk och för att de vill profilera sin verksamhet rätt. Att ha tillgång till en sådan fantastisk källa innebär inte bara stora affärsmöjligheter, det är också ett stort ansvar, säger Pontus Klenell.

Sex nya artiklar
I sommar kommer en serie funktionella produkter gjorda på Aqua Nobels svenska källvatten att lanseras hos utvalda grossister, butiker och kaféer. Lanseringen startar i Stockholmsområdet och i Helsingfors för att nå den mest medvetna konsumenten.
Källvattnet säljs som det är, men också som smaksatt vitaminberikat vatten. En stor marknadskampanj rullar ut under sommarmånaderna och kommer att synas främst i Stockholm och runtom på olika event.

-Vi tillsätter bara naturliga extrakt och inga artificiella sötningsmedel. Vi väljer aktivt lägre halt av både socker och koffein. Vi har sett en lucka i marknaden där konsumenterna vill ha energi men samtidigt göra hälsosamma och hållbara val.