Arbesko vidtar åtgärder i sin verksamhet

Arbesko vidtar åtgärder i sin verksamhet

Vi är alla i en extraordinär situation just nu, en situation som Arbesko ser mycket allvarligt på och där de dagligen följer myndigheternas rekommendationer i de länder där de är verksamma. De senaste veckornas försäljningsnedgång i kombination med en högre sjukfrånvaro bland medarbetarna tvingar skomakarföretaget till åtgärder.

”Det viktigaste för oss just nu är att säkerställa en god arbetsmiljö för våra medarbetare och samtidigt se till att vi kan ge våra kunder den service de behöver”, säger Karin Lidman, VD Arbesko.

Efter noga övervägande har Arbesko beslutat om flera åtgärder som gäller tills vidare, bland annat korttidsarbete för samtliga medarbetare som innebär att:
- Huvudkontoret i Kumla håller stängt på fredagar
- Kundservice är tillgänglig måndag-torsdag
- Produktionen i skofabriken stoppas tillfälligt under april

”Trots det rådande läget är vi fortfarande trygga med att vi kommer kunna garantera våra leveranser under kommande halvår. Vi kommer säkerställa flexibilitet i vår produktion för att snabbt kunna åtgärda eventuella brister i modeller eller storlekar som skulle kunna uppstå. Våra säljare kommer anpassa sig efter våra kunders behov, vilket innebär att de finns tillgängliga på det sätt som våra kunder önskar i dessa speciella tider”, förklarar Karin.

För mer information, vänligen kontakta:
Karin Lidman
karin.lidman@arbesko.se

Jonny Ljungberg
Försäljningschef
jonny.ljungberg@arbesko.se

Ana Paula Geisler
COO
anapaula.geisler@arbesko.se

Pressrelase in English attached as "Related material"

Arbesko – skomakare sedan 1839. Det som startade med en av Sveriges första partiskomakare är idag ett marknadsledande företag med försäljning både i och utanför Norden. Vi skyddar hårt arbetande fötter och utvecklar därför våra skyddsskor i nära samarbete med slutanvändarna. Vår designfilosofi utgår från värdeorden kvalitet, funktion och säkerhet. Det är så vi gör skyddsskor av premiumkvalitet. Tillverkningen sker i Sveriges enda skyddsskofabrik – Arbesko Skofabrik i Kumla. Sedan 2017 ägs Arbesko av det svenska företaget Bergman & Beving. Läs mer på arbesko.com / bergmanbeving.com