Bergman & Beving förvärvar Arbesko

Kommer fortsatt att drivas som ett självständigt produktbolag

Bergman & Beving har, den 3 april, förvärvat samtliga aktier i Arbesko-koncernen, Arbesko Gruppen.

– Det här känns mycket positivt för både oss och våra kunder. Vi fortsätter att utveckla skydds- och yrkesskor på vårt unika sätt, precis som vanligt. Skillnaden är att vi har en ny, stark ägare bakom oss, säger Peter Svensson, tillträdande VD på Arbesko.

Arbesko är ett framgångsrikt familjeföretag med egen forskning och utveckling samt tillverkning (i bland annat Kumla, Sverige) av skydds- och yrkesskor för professionella användare. Vi har en lång och fascinerande historia bakom oss. Det som startade med en av landets första partiskohandlare för fem generationer sedan är idag ett företag som omsätter 200 miljoner SEK per år och har cirka 120 anställda. Arbesko är marknadsledande inom skydds- och yrkesskor, är etablerade på, och har en försäljning, både i och utanför Norden. Försäljningen sker i nära samarbete med flera av Nordens ledande bygg- och industriåterförsäljare.

Arbesko har ett långsiktigt fokus på att fötterna påverkar hur hela kroppen mår – och hur viktiga skorna en person arbetar i är för att denne ska ha energi kvar till resten av livet. Arbesko har ett unikt fokus på kvalitet och ergonomi. Skorna är dessutom utrustade med en rad smarta funktioner och innovativa lösningar.

Bergman & Beving utvecklar konkurrenskraftiga lösningar med produkter och tjänster – premiumvarumärken - som står för innovation och kvalitet till professionella användare inom bygg och industri. Företaget marknadsför sitt utbud via återförsäljare i ett flertal länder. Försäljningen drivs av varje enskild enhet, och försäljningskanaler finslipas utifrån varje bolags unika förutsättningar.

Med sitt tydliga fokus på premiumvarumärken var Bergman & Beving ett naturligt val som ny ägare för att utveckla Arbesko i framtiden, säger Peter Geisler, som efter 34 år som ägare och VD för Arbesko kände att försäljning var ett naturligt steg att ta. Morgondagens marknad kräver en förmåga och resurser för kontinuerlig utveckling, vilket Bergman & Beving erbjuder. Vi på Arbesko ser fram emot att fortsätta vår positiva, långsiktiga utveckling tillsammans med våra kunder och återförsäljare – och med en ny stark ägare som delar både våra värderingar och våra mål.

Arbesko kommer att fortsätta drivas som ett självständigt produktbolag inom Bergman & Beving.

Arbesko är ett väletablerat företag med hög kompetens hos sina medarbetare, ett starkt varumärke, goda kundrelationer och en stark position på den nordiska marknaden, säger Pontus Boman, VD på Bergman & Beving. Förvärvet ligger helt i linje med strategin för oss på Bergman & Beving, där våra produktbolag utvecklar premiumvarumärken inom olika produkt- och tillämpningsområden för professionella användare inom bygg och industri. Vi ser mycket goda möjligheter till vidare utveckling och tillväxt för Arbesko som en del av Bergman & Beving.

Kontakt på Arbesko
Peter Svensson, VD – peter.svensson@arbesko.se, 019-30 66 08

Kontakt på Bergman & Beving
Pontus Boman, VD – pontus.boman@bb.se, 070-336 02 48