Camilla Rydgren är kvalitets-, test- och certifieringsansvarig på Arbesko.

Camilla Rydgren, Arbesko, ny sammankallande för SIS/Teknisk Kommitté 397/AG 1 Skodon - Skyddsskor

Camilla Rydgren på Arbesko är ny sammankallande för arbetsgruppen Skyddsskor, vars uppdrag är att påverka och arbeta fram internationella standarder för fot- och benskydd. Standarderna definierar detaljerade hälso- och säkerhetskrav på skyddsskor, vilket ska leda till färre olyckor och skador. Arbetsgruppen består av representanter från skoproduktionsbranschen, Arbetsmiljöverket och Försvarets Materielverk. Syftet med standardiseringsarbetet är att bevaka att de internationella standarder som tas fram överensstämmer med nationell och internationell lagstiftning. Tidigare kommittéarbete har bland annat resulterat i standarder för skyddsskor till skydd mot kedjesåg och skyddsskor mot kemikalier.

-Jag blev glad och stolt när jag fick frågan om jag ville ta över ordförandeskapet i gruppen. Som ordförande kommer jag bland annat att lyfta aktuella frågeställningar, säkerställa framdrift i våra projekt och vara sammankallande till våra möten. För mig är det viktigt att alla deltagare känner sig delaktiga så jag kommer arbeta mycket med att främja öppenhet i gruppen, säger Camilla Rydgren, kvalitets-, test- och certifieringsansvarig på Arbesko.

Ordförandeskapet pågår under tre år med möjlighet till förlängning två gånger tre år.

-Just nu arbetar vi med att gå igenom det tillägg som har inkommit från CEN/TC 161 Foot and leg protectors gällande den nya standarden EN ISO 20345:2022, Personal protective equipment - Safety footwear (ISO 20345:2021). I arbetsgruppen lyfter vi de internationella förslagen för diskussion och ett svenskt svar. Sedan genomförs en omröstning av alla medlemsländer på ISO- och CEN-nivå som avgör om förslaget ska godkännas eller avslås. Det är ett roligt och intressant arbete, avslutar Camilla.

Anette Eriksson är projektledare på Svenska institutet för standarder (SIS). Hon ser fram emot att fortsätta samarbetet med Camilla och arbetsgruppen.

-Camilla har stor erfarenhet och kunskap inom området och kan bidra till bra diskussioner och nätverkande i gruppen. Hon har deltagit i standardiseringsarbetet under många år. Camilla deltar även aktivt i arbetsgruppen för Konsumentskor (AG 2) som tar fram en svensk standard för yttersulors grepp på snö och is. Därför kändes det naturligt att Camilla tog över sammankallanderollen i AG 1. Vi kommer inom kort ha ett uppstartsmöte där vi ska sätta ramarna för arbetsgruppsmötena detta år. Vi kommer fokusera på nätverkande och erfarenhetsutbyte inom arbetsgruppen och förhoppningsvis också hinna med mer omvärldsbevakning än tidigare, säger Anette.