Kulturnatten på Arbetets museum bjuder på upplevelser för hela familjen – bland annat en historisk modevisning. Foto: Fashion Through Herstory

Känn historiens vingslag under Kulturnatten på Arbetets museum

Under Kulturnatten i Norrköping får hela familjen släppa loss sin inre historienörd. Då är det nämligen dags för Arbetets museums historiemässa Så var det då – arbetslivsmuseer visar, en heldag där du får se, lyssna, lukta och testa på hur saker fungerade förr i tiden. I år bjuds det dessutom på historisk modevisning med kläder från industrialismens födelse fram till modern tid.

Så var det då – arbetslivsmuseer visar går av stapeln på Laxholmstorget utanför Arbetets museum lördag den 30 september. Under mässan kommer arbetslivsmuseer från hela landet och visar upp sin verksamhet. Men vad är då ett arbetslivsmuseum?

– Arbetslivsmuseerna är alla de museer som bevarar och berättar om våra historiska arbetsplatser. Allt från gruvor och textilfabriker till flygplan och fartyg. Under Kulturnatten kommer några riktigt spännande arbetslivsmuseer till Laxholmstorget och bjuder på massor av aktiviteter för alla åldrar. Besökarna kan förvänta sig nostalgiska upplevelser i stora lass, berättar Linnea Holmberg Wensby, projektledare för mässan.

Bland brandmän och luffare

Under dagen får du testa att spruta vatten med brandkårsspruta, lyssna på motorer, prova hantverk och pyssel, se unika föremål och spana in Automobilsällskapets ångvagn, en replika av en modell från 1835. Bland museerna på plats finns Hönsalottas Luffarmuseum som lär ut luffarsmide och berättar om luffarnas levnadsöden. Det bjuds även på ballonger till barnen och kluriga quiz för stora och små med fina priser.

– Det är något speciellt med att få uppleva historien på riktigt, med maskiner som körs, motorer som låter, att få lukta, lyssna, se och känna och framför allt testa på hur allting fungerade förr, säger Linnea Holmberg Wensby.

Historisk modevisning

Dagen toppas med en historisk modevisning på Laxholmstorget kl. 14.00. Det blir en fantasieggande tidsresa med nedslag i olika epoker och samhällsklasser – från industrialismens födelse till idag! Se en hovdam vid Gustav III:s hov, en hjältinna i en Jane Austen-roman, en bondmora från mitten av 1800-talet, en kvinnorätts­kämpe från tidigt 1900-tal, en arbetarkvinna från 1940-talets Sverige och mycket mer. Den historiska modevisningen är sammanställd av Åsa Petersson som driver ”Fashion Through Herstory”, ett företag där hon syr upp historiska dräkter från medeltiden till idag.

Tid & plats

Tid: 30 september kl. 12–17 (modevisning kl. 14.00)
Plats: Laxholmstorget utanför Arbetets museum i Norrköping
För vem? Stora som små
Fri entre? Såklart!
Museerna som deltar är:
Automobilsällskapet Nyköping
Brandkårsmuseet i Simonstorp
Flygvapenmuseum
Hults Bruk Smidescentrum
Hönsalottas Luffarmuseum
Norrköping minns F13

Evenemanget genomförs i samarbete med ArbetSam och med stöd av Arbetets museums vänförening.
Läs mer om dagen: Så var det då - arbetslivsmuseer visar | Arbetets museum

Mera Kulturnatt

Under Kulturnatten händer det massor även inne på Arbetets museum: Dramatiserad visning med textilarbetaren Alva, Besök av föreningen UFO-Sverige, extraöppet i Lilla Arbetets och Kreativa verkstan, pyssel med historiskt mode och klippdockor som tema och mycket mer. Läs mer: Kulturnatten på Arbetets museum | Arbetets museum

Kontakt

Linnea Holmberg Wensby, intendent på Arbetets museum och projektledare för Så var det då – arbetslivsmuseer visar.
Tel 011-23 17 25, linnea.holmberg_wensby@arbetetsmuseum.se

Åsa Petersson, Fashion Through Herstory: fashionthroughherstory@gmail.com, Instagram @fashionthrougherstory

Fakta: Sveriges arbetslivsmuseer

• Ett arbetslivsmuseum är ett museum, förening eller kulturmiljö som bevarar och gestaltar alla våra historiska arbetsplatser och deras berättelser.
  • Det kan vara allt från kvarnar och textilfabriker till flygplan och spårvagnar.
  • Arbetslivsmuseerna drivs ofta av ideella krafter.
  • Det finns ca 1 500 arbetslivs­museer spridda över hela Sverige!

Regioner

På Arbetets museum i Norrköping berättar vi om människors vardag. Vi samlar inte på föremål. Vi samlar på personers yrkesminnen och historier från vardagslivet. Låt dig beröras, uppröras och inspireras!