Kindreds kontor - WPA förstudie i samarbete med Workflow project

WPA- Ny leverantör på arbetsplatsenifokus.se presenterar

WPA - är ett av förstudie företagen som kommer att bidra med sin kunskap och sina tjänster på arbetsplatsenifokus.se.

"Vi tror på att sprida kunskap och dela erfarenheter"

"Det man oftast har hört från projekt som har gått fel är att man skulle lagt mer tid på förstudien."

Det lönar sig alltid att ta sig tid att lyssna på medarbetarna vilket också gör resan framåt enklare med mer acceptans och ägandeskap, berättar Thomas Samuelsson, nordisk representant för WPA

WPA har funnits på den nordiska marknaden sedan 2015 och har genomfört strax under 100 projekt på privata mindre och större företag, kommuner och statliga myndigheter,

Organisationer är komplexa vilket gör att behovet av datainsamling ökar för att skapa insikt och ett gemensamt beslutsunderlag för förändring. WPA tillhandahåller den kvantitativa delen av förstudien och arbetar sedan tätt samman med kund och/eller externa konsulter som arkitekter och projektledare.

Även om alla projekt följer samma mönster så blir resultatet alltid unikt för varje kund eftersom kulturen och kontexten skiljer sig åt från all till fall, berättar Thomas.

Thomas berättar att deras första projekt var fackförbundet Unionen i Stockholm och de såg direkt vilken potential det fanns i att kunna visualisera organisationen utifrån arbets- och samarbetsmönster och kunna ha en interaktiv dialog om lokalbehov.

Sedan en tid tillbaka finns WPA numera även i Danmark och Norge och arbetet med att bygga upp ett nätverk av partners fortlöper. ”Vi använder oss av certifiering av partners inkl. utbildning och gemensam kunskapsdelning, vilket gör att vi i många projekt kan jobba med ett helhetsperspektiv vad gäller arbetssätt och arbetsplatsbehov, säger Thomas."

"Det är viktigt att kunna bygga besluten på en empirisk data istället för en magkänsla"

Tekniskt sett är WPA en digital plattform bestående av olika moduler: digital intervju, interaktiv analys och det senaste tillskottet är lokalprogramsutveckling. Genom att analysera organisationer på individ-, grupp- och organisationsnivå skapar vi en förståelse för hur en förändring av arbetssätt, fysisk miljö och beteenden kan resultera i effektivare organisationer, vilket är det som kunden i slutändan vill uppnå. WPA stöttar ledning, projektansvariga och externa partners i de olika faserna som förändringen genomgår, både genom analysmodulen och stödjande rådgivning.

"Förändringsprojekt är stora och komplexa med många parter inblandade och därför är det viktigt att kunna bygga besluten på empirisk data istället för magkänsla. Vi har jobbat mycket med vår digitala intervju för att verkligen få fram medarbetarnas behov istället för önskemål.” säger Thomas.

Varför vi vill vara med på arbetsplatsenifokus.se är för att vi tror på att sprida kunskap och erfarenheter, avslutar Thomas

WPA med Thomas Samuelsson - exempel på referenser AtriumLjungberg, Kindred, Platzer, BDO med fler

WPA är en holländsk leverantör med huvudkontor i Rotterdam och närvaro i Europa, Nordamerika och Asien.

“Our platform works as a toolbox for workplace professionals. Sometimes you just need to analyze how to improve the well-being of a team of employees, in other cases you are starting the requirements phase for a whole new 5000 person campus..”

Eelco Voogd, Founding Partner, Work People Analytics bv.