Hjärnberikad

Hjärnberikad - Ny leverantör på arbetsplatsenifokus.se

Hjärnberikad- Ny leverantör på www.arbetsplatsenifokus.se som kommer att bidra med sin kunskap och kompetens inom hjärnkunskap.

Hjärnberikad har funnits sedan 2010 och de arbetar med fullt fokus på företag/näringsliv och skolutveckling med fokus på ökat välmående och livslång hjärnhälsa. För goda arbetsmiljöer där människor utvecklas och mår bra samt hur man tar sig dit. Grundare till Hjärnberikad är Linda Bellvik och Ulrika Ahlqvist.

Hjärnberikad omsätter forskning till praktiska verktyg i vardagen hos företag och till praktisk pedagogik inom skolutveckling.

Linda berättar att de har samlat kunskap och människor som berikar projekt och processer. Hon berättar att deras kunskap är värdeskapande inom fysisk, mental och social arbetsmiljö. De har hjärnforskare, experter, ledare, författare, idéskapare, digitala designers, skribenter och koordinatorer ombord för att på bästa sätt stötta och driva på utvecklingen utefter varje kunds organisation och aktuella process.

Hon berättar att hjärnkunskapen används på bästa sätt och att de paketerar och skräddarsyr varje insats efter kundens specifika behov. De genomför uppdrag som processtöd, och har kompetens inom såväl processledning som dokumentation/kommunikation.

De har tagit fram ett koncept som bygger på ”10 goda vanor”. Detta tillsammans med Sveriges elit inom hjärnforskning. Konceptet används idag av företag och skolor över hela Sverige. Tio goda vanor fokuserar fullt ut på effektiv hjärnhälsan. De har också skrivit en bok om de tio goda vanorna.

De tio goda vanorna bygger på allt ifrån att bygga upp pulsen så att hjärnan bygger nya nervceller till rätt strategi för att skapa positiva strukturer. Att bygga upp en motståndskraft och hantera stress på rätt sätt.

Ulrika berättar att en nyfiken hjärna växer stadigt och att ny kunskap skapar stimulans och omgående fler synapser. Hon menar att kunskapstörst har drivit mänskligheten framåt i alla år. Hjärnan stortrivs under den processen.

Hon tillägger att hjärnan också mår bra av omväxling och älskar utmaningar. Att vi behöver våga lämna gamla vanor och tvingas ta nya grepp. Nya upplevelser bidrar till din hjärnas utveckling, berättar Linda.

”I dag ställs vi inför mängder av fler val än för tio år sedan och takten ökar. Det är viktigt att företag och individer lär sig strategier som hjälper dem att forma beslut”, avslutar Ulrika

Exempel på Hjärnberikads kunder: Halmstad kommun, Akademiska Hus,Trygg Hansa, Skanska, Hellsten Gears, Lerums kommun, Södra, Västsvenska Handelskammaren, Kinnarps, MAQS, ATEA

Hjärnberikad har samarbetspartners som: Neuroforum, Katarina Gospic, Performiq Life, Yougohealthplan, Skårs Gård, Uplight, KaKa arkitekter