Pressmeddelande -

Ett magiskt datum för en "magisk" ört. Extraktet från den naturligt kalori- och kolhydratfria örten Stevia godkänns i EU-parlamentet.

Det som Europas diabetiker och hälsomedvetna länge väntat på har äntligen inträffat. EU har på ett nästan magiskt datum, den 11-11-11 godkänt den nästan magiska örten Stevía som sötningsmedel. Det lilla bladet från Paraguay med namnet Stevía Rebaudiana Bertoni kan nu göra sitt segertåg som naturligt kalori- och kolhydratfritt sötningmedel även i Europa.

I Sydamerika har guaraniindianerna använt växten som sötningsmedel i dryga tusen år. Men det var det först i modern tid som man förstått växtens verkliga potential. Stevia är en naturlig växt med stor sötma som går att vidareförädla till en koncentrerad sötma. Nu används preparatet i stor skala också i USA. Något som t ex japaner redan gjort industriellt sedan 70-talet.

Inga kalorier och inga kolhydrater.
Växtens söta glykosider har naturligt inga kolhydrater eller kalorier. Detta har gjort att många har tvekat något innan de förstått att det faktiskt är sant.

Efter extremt noggranna kontroller har både WHO/JECFA, FDA och flera andra internationella kontrollorgan godkänt Stevia. Nu har EU-parlamentet också beslutat ge sitt godkännande.

Det här är något som politiskt aktiva hälsovänner och diabetiker över hela Europa väntat på och som även kommer att mötas med jubel av alla som länge sökt efter alternativ till socker och så kallade kemiska sötningsmedel, som är friskt omdebatterade för sina påstådda biverkningar.

Inom kort kommer den lilla växtens sötma att finnas i dryck, mejerivaror och överallt där man önskar en naturlig sötma utan kalorier.

Ett av flera företag som står i startgroparna att erbjuda marknaden Stevia, har sina rötter i just Paraguay. Ägaren Leif Nyrén säger att det känns som ett kvitto på ett långsiktigt arbete.

- SteviaVital kommer tillsammans med ett flertal andra leverantörer äntligen få bekräftelse på att våra ansträngningar inte varit förgäves. Stevia är ett naturligt sötningsmedel utan kemikalier som kan ersätta sockrets negativa biverkningar, säger Leif Nyrén på SteviaVital.

Fakta:
Europeiska unionens officiella tidning 2011:295