Första demonstrationen av oliveCEPT® på franska olivoljemarknaden

Pressmeddelande 2019-12-02

Första demonstrationen av oliveCEPT® på franska olivoljemarknaden

ArcAroma har fått en förfrågan från en större väletablerad fransk olivoljeproducent gällande oliveCEPT® ODIN för en demonstration och produktion med de lokala olivsorterna. Systemet ODIN kommer att installeras och beräknas vara redo för en industriellutvärdering från den andra veckan i december.

- Denna förfrågan innebär att vi nu har möjlighet att nå fram på ytterligare en marknad. Vi ser fram emot utvärderingsperioden med vår nya franska samarbetspartner och den kommande utvärderingen av ODINs prestanda utifrån de lokala olivsorterna, säger Johan Möllerström, VD för ArcAroma.

Den franska olivoljeproduktionen är liten jämfört med andra europeiska producerande länder men de har en mycket hög olivoljekvalitet. Den kalla behandling som oliveCEPT® tillämpar i extraktionsprocessen för olivolja höjer produktionen till högre kvalitetsnivåer och hjälper också till att förbättra produktionseffektiviteten i sin helhet. Systemet oliveCEPT® ODIN är ArcAromas mest kraftfulla maskin som har en kapacitet att behandla upp till sex kubikmeter per timme.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johan Möllerström, CEO

(+46) 768 – 86 81 78

johan.mollerstrom@arcaroma.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som ArcAroma AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2december 2019 kl. 10.00.

Om ArcAroma AB (publ)

ArcAroma har utvecklat ett sätt att kontrollera och applicera elektriska pulser för att optimera olika biologiska processer. CEPT®-plattformen, som är en generator kombinerad med behandlingskammare, använder tekniken för livsmedelsutvinning, förlängd hållbarhet, avloppsslambehandling och biogasproduktion. Plattformen använder kortsiktiga högspänningspulser (PEF) som krossar cellmembranet och dödar oönskade mikroorganismer. Ökar extraktionsgraden av olivolja med förbättrad kvalitet, ökar extraktionsgraden av juice med förbättrad kvalitet, förlängd hållbarhet för kallpressade färska juicer, biogasproduktion och introduktion av nya råvaror som inte kan användas idag står i fokus. Företaget grundades 2008 och har sitt säte i Lund med kontor i Aten och Shanghai och har fått olika utmärkelser och stöd från bland annat Vinnova och Energimyndigheten. ArcAromas aktier är noterade på NASDAQ First North Premier Growth Market. Erik Penser Bank är certifierad rådgivare och finns på 08-463 80 00. www.arcaroma.com

Johan Möllerström

Presskontakt CEO +46(0)768-868178