Arconaarkitekt i Sierra Leone

Arconaarkitekt i Sierra Leone

En av Arconas arkitekter, Pi Hedberg, kommer från nu och fram till jul att arbeta för organisationen Arkitekter Utan Gränser i Sierra Leone. Här berättar Pi med egna ord vad det handlar om:

"Jag kommer befinna mig i en lite by som heter Masanga och ligger lite norr om mitten i landet, inne i djungeln. Innan inbördeskriget huserade platsen Sierra Leones enda Leprasjukhus, under inbördeskriget ockuperades platsen av RUF (Revolutionary United Front) fram till freden 2002. I samband med att ett danskt sjukhus sökte efter en plats att skänka utbytt utrustning startades föreningen Masangas Vänner, vars ambition är att återskapa ett funktionellt sjukhus med inhemsk personal. Sjukhuset är nu åter i bruk och danska läkare är på plats och jobbar med vård och utbildning av personal.

Arkitekter Utan Gränser jobbar som en del av projektet med att utveckla en enfamiljsbostadstyp för lokal vårdpersonal för att de skall kunna bo under humana former med sina familjer i anslutning till sjukhuset. Målet med hustypen är att den ska kunna uppföras på lokala material och tillgångar och klara lokala krav för hygienisk, säker och funktionell boendestandard. Konstruktionen skall dessutom vara så pass enkel att de lokala hantverkarna så småningom skall klara processen utan västerländsk hjälp.

Min uppgift är att rita vidare på en påbörjad byggnad, handleda det pågående bygget samt sköta logistik och ekonomi kring detta. Cecilia Rudström (som har praktiserat hos Arcona) kommer att följa med till Masanga och göra ett skolarbete parallellt med mitt uppdrag, där hon kommer jobba med att utveckla en masterplan över området.

I samband med min resa skänker Arcona 25 000 DKR till Arkitekter Utan Gränser Danmark för att stödja projektet, vilket mottas med stor glädje!"

Följ Pi och Cecilia på deras vistelse i Sierra Leone genom Twitter:
Tweets av @pihedberg