Arcona bygger flera Stockholmshotell

Arcona bygger flera Stockholmshotell

I dagarna öppnar Scandic sitt nya flaggskeppshotell Grand Central på Kungsgatan. Och bara för en månad sedan öppnade Hotel J sin nya, högt miljöklassade, hotelldel i Nacka Strand. Byggaren bakom dessa är Arcona som även uppför Omenas första Sverigehotell på Torsgatan. Kompetensen kring hotellbyggande kommer ytterligare att breddas då Arcona nu överväger att själva ta på sig byggherrerollen och ta initiativ till ett nytt hotellbygge i centrala Stockholm.

Arcona har under de senaste åren byggt upp en stor kompetens kring hotellbyggande där nyckeln till lyckade projekt främst är att komma in tidigt i projekten.

- Hotellprojekt är ofta komplexa och behöver därför kraftigt systematiseras redan i den initiala utredningsfasen. Det är i det här skedet som våra erfarenheter kring hotell gör stor skillnad. Och vi kan därför föreslå flera alternativa lösningar som både stödjer den specifika hotellverksamheten och som är kostnadseffektiva att bygga, säger Jimmy Bengtsson, vd för Arcona.

Arcona har nu ett par ytterligare projektchanser för nya Stockholmshotell på gång. Dessutom finns planer på ett hotellprojekt i egen regi.

- Många av våra kunder fortsätter att titta på hotellprojekt där vår kompetens efterfrågas i ett tidigt skede. Vår förståelse för produkten och ekonomin kring hotell kommer givetvis att fördjupas när vi nu överväger att, som fastighetsägare, utveckla ett eget hotellprojekt i centrala Stockholm, avslutar Jimmy Bengtsson.

Fakta om Hotel J Nacka Strand – invigning 1 september 2011

• Byggherre: Vasakronan
  • Hyresgäst: Nobis, Hotel J
  • Tema: Miljöcertifiering MiljöHus Guld samt Green Building med 50 procent lägre energikrav än standard.
  • Byggyta: ~6 000 m2, 113 rum samt en konferensdel
  • Bygguppdraget: Totalentreprenad nybyggnad. Arcona byggde även den ursprungliga hotellbyggnaden.
  • Arkitekt: Nyréns Arkitektkontor

Fakta om hotell Scandic Grand Central – invigning 1 oktober 2011

• Byggherre: Diligentia, fastigheten såld i augusti 2011 till KLP Eiendom (ingår i ett av Norges största livförsäkringsbolag).
  • Hyresgäst: Scandic Hotels
  • Tema: Urban Theatre.
  • Byggyta: ~20 000 m2, 391 rum
  • Bygguppdraget: Contract Management-uppdrag i Totalentreprenadform för ombyggnad av byggnad ursprungligen från 1885 som tidigare används till kontor, butiker, bostäder och teater.
  • Arkitekt: Plus Rolf Design And Arkitektur och byggnadsantikvarie Morgondagens Minnen.

Fakta om hotell Omena – invigning mars 2012

• Byggherre: Stadsmuren/Savill
  • Hyresgäst: Omena Hotels
  • Tema: Centralt beläget budgethotell
  • Byggyta: ~8 000 m2, 250 rum
  • Bygguppdraget: Totalentreprenad ombyggnad av kontorsfastighet
  • Arkitekt: BSK Arkitekter

Fotograf: Bengt Höglund

Arcona är ett Stockholmsbaserat företag som bygger och utvecklar fastigheter i Stockholm och Mälardalen. Verksamheten är organiserad i tre affärsområden. Arcona Lean Construction projekterar och bygger i nära samarbete med både kunder och leverantörer enligt metoden Lean Construction. Metoden innebär att man – med en djup förståelse för kundens verksamhet - från tidiga skeden kan ta ett helhetsansvar för projektet och genomföra det på ett effektivt sätt. Arcona Concept arbetar med fastighetsutveckling, både i egen regi, med partners och som konsulter. Arcona Living utvecklar och genomför bostadsprojekt från idé till slutförsäljning.
BSK Arkitekter och Exengo Installationskonsult ingår också som strategiska resurser i koncernen.
Arconakoncernen omsatte ca 700 MSEK under 2010.