Arcona bygger om och till cityfastighet

Arcona bygger om och till cityfastighet

Dubbelt miljöcertifierat byggprojekt

SPP Klaraporten AB har gett Arcona i uppdrag att bygga om fastigheten Fyrfotan 1 på Vasagatan 8-10 i Stockholm. Totalt omfattar ombyggnationen 20 000 kvadratmeter inklusive en uppglasning av den befintliga takvåningen. Ambitionen är att fastigheten både ska Breeam-certifieras till nivå ”excellent” och guldcertifieras enligt Miljöbyggnad.

De två certifieringarna kompletterar varandra och innebär att ett helhetsgrepp tas kring miljöfrågorna. Hårda krav på ett flertal utredningar ställs redan i projekteringsfasen eftersom certifieringarna inte bara omfattar de tekniska installationerna och materialen. Bland annat ska även de arkitektoniska lösningarna och själva produktionen betygsättas utifrån ett miljöhänseende.

- Just nu diskuterar vi bland annat hur vi ska skapa en effektiv energilösning med frikyla från berghål. En annan stor utmaning är logistiken då byggnaden på alla sidor omgärdas av mycket hårt trafikerade gator. Det här är därför ett spännande projekt på många vis, säger Anders Rauge, projektchef på Arcona.

Första inflyttning beräknas ske i december 2012. Den ombyggda fastigheten kommer att innehålla kontorslokaler, butiker, restauranger, gym och konferensanläggning.

Anders Rauge, Projektchef
E-post: anders.rauge@arcona.se

Arcona är ett Stockholmsbaserat företag som bygger och utvecklar fastigheter i Stockholm och Mälardalen. Verksamheten är organiserad i tre affärsområden. Arcona Lean Construction projekterar och bygger i nära samarbete med både kunder och leverantörer enligt metoden Lean Construction. Metoden innebär att man – med en djup förståelse för kundens verksamhet - från tidiga skeden kan ta ett helhetsansvar för projektet och genomföra det på ett effektivt sätt. Arcona Concept arbetar med fastighetsutveckling, både i egen regi, med partners och som konsulter. Arcona Living utvecklar och genomför bostadsprojekt från idé till slutförsäljning.
BSK Arkitekter ingår också som en strategisk resurs i koncernen.
Arconakoncernen omsatte ca 700 MSEK under 2010.