Arcona har av Stadsmuren/Metall fått uppdraget att skapa den finska hotellkedjan Omena hotels första hotell i Sverige

Byggbolaget Arcona har vunnit projektet att förvandla Torsgatan 10 i Stockholm till den finska hotelloperatören Omenas första etablering i Stockholm. Arbetet har redan påbörjats och hotellet planeras stå klart i början av 2012. Arcona har fått i uppdrag att som totalentreprenör göra en omfattande ombyggnation av fastigheten vilket innefattar ca 250 rum.

- Det är alltid väldigt spännande att få vara med och introducera ett nytt koncept i Sverige. Vi har 8000 kvm på 12 våningsplan som vi ska förvandla till ett komplett modernt hotell och arbetet har precis börjat, säger Arne Svensson, projektchef Arcona.

Förvaltare är Förvaltnings AB Stadsmuren och hotellet är ritat av den finska arkitektbyrån Aitoaho & Viljanen. Plan 4-11 kommer att vara hotellutrymmen och plan 3 (gatuplan) kommer bli affärslokaler.

Omena hotels är en finsk hotellkedja och etablerade sig 2010 för första gången utanför Finland med Omena Köpenhamn. Konceptet bygger på låga rumspriser, on-linebokning och obemannade hotell. I början på 2012 får Stockholm sitt första Omena hotell mitt i Vasastan.

Kontaktperson: Arne Svensson, Arcona
Telefonnummer: 08-601 21 16

Arcona är ett Stockholmsbaserat företag som bygger och utvecklar fastigheter i Stockholm och Mälardalen. Verksamheten är organiserad i tre affärsenheter. Arcona Lean Construction projekterar och bygger i nära samarbete med både kunder och leverantörer enligt metoden Lean Construction. Metoden innebär att man – med en djup förståelse för kundens verksamhet - från tidiga skeden kan ta ett helhetsansvar för projektet och genomföra det på ett effektivt sätt. Arcona Concept arbetar med fastighetsutveckling, både i egen regi, med partners och som konsulter. Arcona Living utvecklar och genomför bostadsprojekt från idé till slutförsäljning.
BSK Arkitekter ingår också som en strategisk resurs i koncernen.
Arconakoncernen omsatte ca 600 MSEK under 2009.