Rendering: Arkitema

Arcona moderniserar och bygger till Enebybergs skola

Arcona har fått i uppdrag av Danderyds kommun att modernisera och bygga ut den äldsta skolbyggnaden på Enebybergs skola. Projektet startade i mars 2024 och beräknas vara färdigställt i slutet av 2025. Kontraktssumman som omfattar upprustning och utbyggnad är på cirka 80 MSEK.

I samarbete med Danderyds kommun har Arcona påbörjat den omfattande renoveringen och ombyggnaden av Enebybergs skola. Huvudbyggnaden från år 1911 renoveras och byggs om för att möta dagens krav på god arbetsmiljö och tillgänglighet. Tillhörande annex, som byggdes på 1970-talet, rivs för att ge plats för en ny skolbyggnad med fyra klassrum.

-Vi på Arcona är glada och stolta att få samarbeta med Danderyds kommun i ett så viktigt projekt. Vi ser fram emot att leverera en fin skola, säger Kenneth Kennholt, platschef, Arcona.

Projektet, som är en totalentreprenad, omfattar totalt 3000 kvadratmeter (BTA), varav en tillbyggnad på 1048 kvadratmeter. Halva fastighetsytan kommer att omfattas av projektet, medan den andra halvan kommer att användas för en temporär idrottshall och utegymnastik.

För Danderyds kommun har det varit viktigt att behålla den gamla skolbyggnadens karaktär samtidigt som elever och lärare behöver ändamålsenliga lokaler.

-Det känns verkligen roligt att vi nu är igång. Vi ser fram emot att i samarbete med Arcona anpassa skolans ytor, både inomhus och utomhus, för att möta dagens pedagogiska behov och nya framtida arbetssätt, säger Johan Dath, projektledare fastighet, Danderyds kommun.

Projektet startade i mars 2024 och beräknas att vara färdigställt i slutet av 2025. Under tiden bedriver lärarna undervisning för eleverna i ersättningslokaler i närområdet.

Vid frågor kontakta

Kenneth Kennholt, platschef Arcona, kenneth.kennholt@arcona.se, tel. 08-601 21 03
Johan Dath, projektledare fastighet Danderyds kommun, johan.dath@danderyd.se, tel. 08-56891030

Arcona Projektutveckling arbetar med utveckling och förädling av fastigheter. Vi hjälper fastighetsägare att höja värdet på sina fastigheter genom att identifiera potentialer och genomföra utvecklingsprojekt.
BSK Arkitekter och Exengo Installationskonsult ingår som strategiska kompetenser i koncernen.
2023 omsatte Arconakoncernen 1,5 miljarder SEK.