Arcona renoverar kontorsfastighet i Vasastaden

Arcona renoverar kontorsfastighet i Vasastaden

Arcona har fått i uppdrag av Bonnier Fastigheter att renovera och bygga på en kontorsfastighet i Vasastaden. Projektet genomförs i samverkan med Bonnier Fastigheter AB och har en riktkostnad på över 100 miljoner SEK.

Fastigheten Lokstallet 6, numera med konceptnamnet Atlas Garden, har under många år hyrts av Rikspolisstyrelsen för Säpos räkning. Efter Säpos utflytt årsskiftet 2013/2014 var hela fastigheten tom och i stort behov av renovering. För att skapa en attraktiv kontorsfastighet som samtidigt gör ett avtryck i Stockholms arkitektur valde Bonnier Fastigheter att ansöka om ändrad detaljplan för att kunna göra en påbyggnad om en våning på fastigheten. Detta tillsammans med en totalrenovering med helt ny fasad bestående av 50 % glas och 50 % plåt samt helt nya installationer skapar en modern och attraktiv kontorsfastighet med goda kommunikationer och bra läge intill St. Eriksplan i Stockholm.

Atlas Garden kommer att BREEAM-certifieras och fokus ligger på att skapa en modern energieffektiv och klimatsmart byggnad. Till exempel så kommer hela taket att vara av sedum. En av svårigheterna för projektet är att fastigheten ligger väldigt nära spårområdet vilket gör att brand- och ljudkraven är höga samt att logistiken i byggprojektet är komplicerad.

”Den största utmaningen för Arcona blir att skapa ett effektivt flöde i arbetet med så låg påverkan på de kringboende som möjligt, samtidigt som projektet har en pressad tidplan” säger Ann Bjurström, projektchef på Arcona.

”Vi ser fram emot ett bra samarbete med Arcona i detta utmanande projekt som med sina arkitektoniska ambitioner och utmanande läge kommer att ställa höga krav på effektiv planering och styrning under projekttiden” säger Lars Johansson, projektchef på Bonnier Fastigheter.

Arcona Concept erbjuder konsulttjänster och genomför egen-regiprojekt från idé till slutförsäljning inom fastighetsutveckling av kommersiella lokaler och bostäder.
2014 omsatte Arconakoncernen ca 1,2 miljard kronor.

Ann Bjurström

Avdelningschef +468601 21 27