Arcona rustar upp Vanadisbadet

Arcona rustar upp Vanadisbadet

Inom ramavtalet med Stockholms fastighetskontor har Arcona fått i uppdrag att renovera Vanadisbadet i centrala Stockholm. Projektet som är på totalentreprenad påbörjades i december förra året beräknas vara färdigt till sommaren 2014.

Vanadisbadet som invigdes 1938 och varit stängt sedan 2008 har två stora bassänger, en på 25 meter och en på 10 meter. Dessa rustas nu upp med en helt ny vattenreningsanläggning, ny beklädnad av rostfri plåt samt ny klinkerbeläggning på ytorna runt omkring bassängerna. En liten rund barnbassäng finns också och den får ny klinkerbeläggning. Dessutom byggs en helt ny entréfunktion i öster mot Frejgatan.

”Vi på Arcona är glada över att ha fått förtroendet av Stockholms stad att rusta upp och bevara Vanadisbadet och ser fram mot att ge stockholmarna fortsatta möjligheter till bad i innerstan” säger Jonas Wikström projektchef på Arcona.

Vanadisbadet betraktas idag som ett av den svenska funktionalismens intressantaste monument och är grönklassad av stadsmuseet.

För mer information:Jonas Wikström, tel 08-601 21 58, e-post:  jonas.wikstrom@arcona.se
Ira Lagercrantz, tel. 076-122 76 12, e-post: ira.lagercrantz@stockholm.se

2013 omsatte Arconakoncernen ca 1miljard kronor.