Arcona Tenant Support flyttar till Struktur - samgående planeras med Strukturs verksamhet

Arcona och Struktur har inlett erforderliga förhandlingar om att Arcona överlåter verksamhet och de åtta medarbetarna i Arcona Tenant Support Stockholm till Struktur. Övergången planeras ske den 1 maj.

En överlåtelse kommer ytterligare att stärka Strukturs marknadsposition som det ledande företaget inom branschen. Hyresgäster i kommersiella lokalerna efterfrågar mer samordnade tjänster med hög kvalitet. En flytt till nya lokaler eller förändringar i befintliga lokaler är en komplex och tidskrävande process. Samtidigt ökar efterfrågan av effektiva och miljösmarta lösningar. Konceptet Arcona Green Room, dvs. hållbarhetsanpassning av lokaler kommer att fortsätta utvecklas inom Struktur.

Sture Nilsson, VD på Struktur säger att vi tillsammans med Arcona Tenant Supports erfarna och kompetenta projektledare ännu bättre kan möta marknadens behov – att skapa effektiva arbetsplatser. Som ett steg i vår nordiska expansion ser vi det som väsentligt att stärka vår position på hemmamarknaden.

Affärschefen för Arcona Tenant Support, Karin Ståhl kommer på Struktur att bli ny chef för affärsområdet Tenant Representation, TR. - Det blir en härlig utmaning och jag ser fram emot att vara en del av den samlade kompetens som finns inom den befintliga TR-gruppen, säger Karin Ståhl.

För oss innebär en överlåtelse av Arcona Tenant Support att vi renodlar vår verksamhet, säger Jimmy Bengtsson, VD för Arcona. Vi är övertygade om att vi nu ytterligare kan koncentrera Arcona som det bästa bolaget för byggentreprenader samt bostads- och fastighetsutveckling. Vi ser med förväntan fram mot att slutföra erforderliga förhandlingar samt att börja planera för att vidareutveckla samarbetet mellan de två bolagen.

Sture Nilsson, VD, Struktur 08- 555 44 343
Jimmy Bengtsson, VD, Arcona 08-601 21 14

Arcona är ett företag baserat i Stockholm och Göteborg, som i nära samverkan med kunder och leverantörer genomför uppdrag inom byggande och fastighetsutveckling.
Byggverksamheten Arcona Lean Construction arbetar alltid i en form av partnering, via den så kallade Leanfilosofin. Genom Arcona Concept och Arcona Living erbjuder Arcona konsulttjänster i fastighetsutveckling inom både kommersiella lokaler och bostäder, samt genomför projekt i egen regi. Arcona Tenant Support erbjuder en portfölj av tjänster och produkter för den kommersiella hyresgästen som utvecklar sina arbetsplatser.
Även BSK Arkitekter ingår i Arconakoncernen.
Arconakoncernen omsatte 2009 ca 560 MSEK.