Ny kvalitetsstandard i byggbranschen - Arcona lanserar tioårsgaranti

Som första byggbolag i Sverige lanserar Arcona en tioårig byggaranti. Det innebär en fördubbling av garantitiden jämfört med den generella standarden ABT06*. Den nya kvalitetsnivån ger inte bara en mer säker bygginvestering. De löpande driftkostnaderna kan också sänkas betydligt när hållbarhet sätts i fokus.

Byggnader förväntas ha en mycket lång livslängd, och de flesta fastighetsägare har ofta en långsiktig vision för sitt ägande.

-       Dagens byggaranti på fem år är ur ett livslängdsperspektiv kort. Därför har vi velat utveckla kvalitetstänkandet i byggbranschen samt göra fastighetsförädlingar tryggare, och i längden mer lönsamma för ägaren. Tioårsgarantin är ett djärvt steg i den riktningen, säger Jimmy Bengtsson, vd för Arcona.

Idag kan inbyggda svagheter falla utanför femårsgarantins ramar. Med tioårsåtagandet minimeras riskerna genom att Arcona i ett tidigt skede är med i valet av beständiga system och produkter. Fastighetsägaren får också aktiv hjälp av Arcona att driftsoptimera och följa upp det löpande underhållet av fastigheten under garantitiden. Detta säkerställer att fastigheten hålls i gott skick och att den får låga driftskostnader, vilket i förlängningen också ökar värdet.

-       Eftersom vi på Vasakronan har ett stort fokus på livscykeltänkande välkomnar vi denna nyhet. Längre garantitider är en naturlig drivkraft för kvalitetshöjningar inom bygg- och fastighetsbranschen, säger Fredrik Wirdenius, vd för Vasakronan.

Arcona har sedan 1992 arbetat med Lean Construction, och var det första byggföretaget i Sverige som anammande det sättet att arbeta.

-       Genom vårt konsekventa arbetssätt har långsiktighet och hållbarhet alltid varit centralt, också i samarbetet med våra partners. Det utgör grunden och förutsättningen för att kunna ta ett ökat ansvar och ge en fördubblad garantitid, säger Jimmy Bengtsson.

*Allmänna bestämmelser för totalentreprenader avseende byggnads-, anläggnings-, och installationsarbeten.

Kort om Arconas tioårsgaranti – den nya byggstandarden

• Omfattar ny- och/eller ombyggnationer som utförs med Arcona på totalentreprenad.
  • Bakom garantin finns en försäkring som garanterar åtagandet i förhållande till fastigheten. Genom att följa en underhållsplan under tidsperioden säkerställs att byggnaden/ombyggnationen hålls intakt.
  • Läs mer om tioårsgarantin

Jimmy Bengtsson, vd Arcona AB
E-post: jimmy.bengtsson@arcona.se

Per Linder, chef Marknad & Affärsutveckling
E-post: per.linder@arcona.se

Arcona är ett Stockholmsbaserat företag som bygger och utvecklar fastigheter i Stockholm och Mälardalen. Verksamheten är organiserad i tre affärsenheter. Arcona Lean Construction projekterar och bygger i nära samarbete med både kunder och leverantörer enligt metoden Lean Construction. Metoden innebär att man – med en djup förståelse för kundens verksamhet - från tidiga skeden kan ta ett helhetsansvar för projektet och genomföra det på ett effektivt sätt. Arcona Concept arbetar med fastighetsutveckling, både i egen regi, med partners och som konsulter. Arcona Living utvecklar och genomför bostadsprojekt från idé till slutförsäljning.
BSK Arkitekter ingår också som en strategisk resurs i koncernen.
Arconakoncernen omsatte ca 700 MSEK under 2010.