Ny innovation på ABI ska revolutionera sportfiskebranschen - Headbanger Lure framtagen av Luleåkonstnären och entreprenören Dan Lestander

Den prisbelönte och mångsidige konstnären och innovatören Dan Lestander från Luleå som ställt ut sin konst världen över, bland annat tillsammans med Nordens främsta videokonstnärer, har nu uppfunnit ett helt nytt fiskedrag med unika egenskaper som förväntas revolutionera sportfiske upplevelsen.

Fiskedraget som är patenterat har fått namnet Headbanger lure och liknar en vobbler men är gjord i tyngre material. Resultatet blir långa kast, ett drag med grund gång och helt oregelbundet mönster som efterliknar en flyende eller skadad fisk. Enligt en analys gjord vid Luleå Tekniska universitet visar sig fiskedraget ge ett oregelbundet rörelsemönster i en klass för sig.

För att få igång affärerna kom Dan till ABI och nu är det dags att premiärvisa fiskedraget på Sportfiskemässan i Jönköping som öppnar portarna idag.

- Vi har redan fått en bra respons och uppmärksamhet i Norr och det ska bli spännande att låta fiske entusiasterna vid mässan få se den för första gången, säger Joakim Enerstam affärsrådgivare från ABI som nu finns med på mässan.

För att få igång försäljningen erbjuder Dan headbanger-draget genom Kickstarter, en plattform på internet som är en så kallad "crowdfunding", där vem som helst kan stötta nya idéer med ett ekonomiskt bidrag.

Läs mer om Headbanger Lure på Kickstarter.