​Ny design för Botrans premium-rom

​Ny design för Botrans premium-rom

Producenten Ron Botran i Guatemala ligger i framkant med att erbjuda konsumenter premium-romprodukter. För att återspegla både innovativa och genuina värden på en växande världsmarknad har de gett sin kollektion en ny design under 2020. I flaskornas nya designer syns toner av färgen turkos vilket återspeglar vattnet, landskapet och ”den eviga våren” som formar Botran-produkternas ädla droppar. Designen visar även de traditionella värdena och innehåller släktvapnet samt signaturer från Botran-Merino-familjen, vilket styrker ursprunget ”Ron de Guatemala” (”rom från Guatemala”). Botran säljs på Systembolaget och restauranger i Sverige via Arcus Sweden. ”Botran är den mest sålda lagrade rommen i Guatemala och vi delar med oss av produkten till 25 olika länder världen över. Med denna nya design och varumärkesimage försäkrar vi oss om att produkterna återspeglar arvet från Guatemala i en växande marknad”, Iván Valdez, Global Brand Manager Ron Botran.

Rom med prägel av Guatemalas bergstoppar

Utmärkande för Botran är att bara de finaste råvarorna används, den unika åldringsprocessen och den autentiska smaken (inget tillsatt socker). Kombinationen av skörden och destilleriet i Retalhuleu möjliggör tillsammans skapandet av Botran-rommen, som av många anses vara en av världens främsta. Botran använder den koncentrerade saften som extraheras från sockerröret och inte melass som många andra. Rommen lagras i Quetzaltenango på hög höjd, vilket innebär att åldringsprocessen går långsammare. Det svala lagringsklimatet ger en mer smakfull och elegant rom. Botran använder sitt eget dynamiska åldringssystem (Solera-systemet), inklusive olika typer av fat. I över sex decennier har Botran skapat rom enligt Guatemalansk tradition. Botran-familjens kompromisslösa kvalitet och smak finns i varje steg i processen, från sockerrörsfältet till destillering, fatlagring och tappning. Botran är från gröda till droppe ursprungscertifierade.

Följande produkter från Ron Botran finns tillgängliga på Systembolaget:

Botran Reserva Blanca 40 %, 700ml, beställningssortiment, artnr: 11501, pris: 329kr

Botran 8 years old Solera Reserva, planerad lansering på Systembolaget 2021

Botran 15 years old Solera Reserva 40 %, 700ml, beställningssortiment, artnr: 8683101, pris: 429kr

Botran 18 years old Solera Reserva 40 %, 700ml, beställningssortiment, artnr: 55301, pris: 489kr

För mer information om Botran: https://www.arcussweden.se/sv/varumarken/botran/

Marcus Pedersen

Senior Brand Manager