Rökiga maltwhiskyn Jura lovordas i brittisk blindprovning

Rökiga maltwhiskyn Jura lovordas i brittisk blindprovning

Jura är en klassisk öwhisky som är populär här i Sverige. Kvaliteten är hög och det ger resultat. Whiskyn får höga poäng i en brittisk blindprovning där dussinet utgåvor kammar hem guldmedaljer. På Systembolaget finns Jura 12 och 18 år samt Seven Wood och Two-One-Two.

Det finns flera sprittävlingar runt om i världen men International Sprits Challenge (ISC) är den mest respekterade. Tävlingen är baserad i Storbritannien och testar över 1700 destillat från 70-talet länder. Under 12 dagar blindprovas allting av en panel på 50 experter.

Juryn på whiskysidan är väldigt meriterad eftersom den består av Master Blenders som dagligdags arbetar med att utvärdera whiskyprover. Varje produkt poäng- och betygsätts. Baserat på poängen rangordnas slutligen startfältet och man delar ut guld, silver och brons.

På ön Jura har man gjort whisky sedan slutet av 1700-talet. Dagens destilleri byggdes 1963 och har länge varit rökfri. Men nyligen lades smakprofilen om genomgående och alla utgåvor har fått en lätt rökighet. Omvandlingen charmade uppenbarligen juryn som lyfter Jura högre än någonsin tidigare. ISC är nämligen inne på sitt 25:e år.

– Som whiskymakare ägnar vi vår tid åt att vårda destillat från olika destillerier för att se dem växa upp till fantastiska whiskys. Att få denna erkänsla av ISC värmer verkligen, säger Master Blender Richard Paterson på Whyte & Mackay som äger Jura.

Av de premierade sorterna finns Jura 12 och 18 år samt Seven Wood och Two-One-Two på Systembolaget. Övriga topprankade whiskys är Jura 21 år Time & Tide, Red Wine Cask, French Oak, The Paps 19 år, vintage 1988 och vintage 1975.

Allra bästa gick det för vintage 1993 som fick allra högsta betyg. Haken är att utgåvan inte ges ut förrän 2021. Men några flaskor kommer att tas in till Sverige.