The Dalmore vinner guld i prestigefull whiskytävling

The Dalmore vinner guld i prestigefull whiskytävling

The Dalmore är ett av världens mest prestigefulla whiskymärken. Whiskyn som görs i norra Skottland har nu belönats med höga betyg i världens viktigaste whiskytävling. Åtta utgåvor lyfts fram som exceptionella.

Dalmore Distillery ligger norr om Inverness och grundades redan 1839. Whiskyn kokas i en speciell stukad panna som ser ut som skorstenen på ett ånglok. Ut kommer ett särskilt begåvat destillat som företrädesvis lagras på gamla sherryfat från bodegan Gonzalez-Byass. The Dalmore har haft flera världsrekord som dyraste whisky.

Master Blender för The Dalmore är Richard Paterson som är något av stjärna i whiskybranschen, känd för sin finkalibrerade näsa som till och med är försäkrad.

– Som blender är man totalt hängiven sin whisky. Det är en passion som jag hoppas smittar av sig på den färdiga produkten. En whisky ska upplevas som perfekt i den stund den hälls upp i glaset och avnjuts.

The Dalmores omtalade höga kvalitet uppmärksammas av International Spirits Challenge som är världens mest ambitiösa sprittävling. Juryn består av 50-talet Master Blenders från hela världen som dagligdags arbetar med att utvärdera whiskyprover. Totalt blindprovas 1700 olika destillat under 12 dagar. Varje produkt poäng- och betygsätts. Baserat på poängen rangordnas slutligen startfältet och man delar ut guld, silver och brons.

Åtta utgåvor får högsta poäng i tävlingen. På Systembolaget finns The Dalmore Cigar Malt, King Alexander III samt Port Wood. Övriga whiskys som presterar på topp är vintage-serien Quartet, Trio och Quintet samt Quintessence och The Dalmore 25 år.