Gamla Fettercairn satsar äntligen på maltwhisky!

Gamla Fettercairn satsar äntligen på maltwhisky!

Fettercairn har funnits sedan 1824. Först nu satsar man på sin singelmaltwhisky. 12-åringen är den första av fyra standardutgåvor som kommer till Sverige. Tidigare har whiskyn mest används i blended Scotch-märken som Whyte & Mackay. Men i lagerhusen i de skotska högländerna ligger 34 000 fat med fin gammal maltwhisky som ska ges ut kommande år.

Skottland ruvar fortfarande på whiskyhemligheter. Fettercairn har inte gjort något väsen av sig under 1900-talet. I en trakt som förr vimlade av destillerier är man ensam kvar. Den lilla byn ligger vid foten av mäktiga Cairngorm-bergen där Skottlands alpina skidanläggningar finns. Glenshee och Lecht ligger bara timmen bort i bil.

Här nere vid havet breder istället sädesfälten ut sig. Aberdeenshire är Skottlands kornbod. Allt korn som används på Fettercairn tas inom åtta mils radie. Kristallklart vatten rinner till från bergen. Det var därför Sir Alexander Ramsey byggde sitt destilleri just här i Fettercairn år 1824. Men år 1952 förändrades stilen. Ägaren ville ha ett renare destillat som skulle passa bättre i blended whisky.

– Min företrädare Alistair Menzies tog itu med uppgiften, berättar dagens chef Stewart Walker som varit här sedan 1990. Istället för att göra pannan högre genom att byta ut svanhalsen provade han att spreja den med vattenslang. Kylmetoden funkade, kvaliteten blev den rätta.

Det som händer är att strömmande vatten från en perforerad kopparring utanpå kopparpannans hals kyler ångorna därinne och orsakar reflux, alltså omkokning, vilket ger en lättare renare sprit. Vattenregimen gör dessutom pannan vackrare. En sorts bleknad patina täcker den mörka kopparen likt tårar som spillts utmed sidorna.

– Ut kommer en sötaktig råsprit med tropiska frukter och mjuk kryddighet, förklarar Stewart Walker. Här finns ananas, melon, banan, ingefära, gräddkola och karamell.

Spriten läggs på amerikanska bourbon barrels. Fräsch ek som transformerar destillatet till en smakrik maltwhisky. Lagen säger ju minst 3 år men på Fettercairn väntar man fyra gånger så lång tid.

– Det tar tid att göra riktigt bra whisky, slår Stewart Walker fast. Just Fettercairn behöver de här extra åren för att den tropiska frukten ska landa och whiskyn få det djup den förtjänar. Vi har tid att vänta eftersom vi vet hur bra det blir!

Fettercairn 12 år doftar vanilj och päron med mjuk krydda i bakgrunden. I munnen uppfriskande nektarin och tropiska frukter med lite nyrostat kaffe. Eftersmaken landar i söta sultana-russin och svart kaffe från eken.

Fettercairn 12 år 40% kan beställas på Systembolaget med artikelnummer 86583, priset är 599 kr.