JURA släpper whiskyn Two-One-Two på Systembolaget, en hyllning till öns 212 invånare.

Juras nya whiskyserie Two-One-Two är en hyllning till de 212 invånarna på ön. Whiskyn släpptes på Systembolaget 5 maj och är lagrad på ovanliga ekfat av arten chinkapin. Karaktärsmässigt får vi se en helt ny sorts Jura.

Two-One-Two är namnet på maltwhiskyn Juras nya satsning. 212 är nämligen antalet invånare på Isle of Jura. Den lilla ön i de inre Hebriderna som mer liknar ett reservat för hjortar. Drygt 5000 strövar fritt i terrängen. Enda orten Craighouse hyser destilleriet och ett litet hotell.

Inte konstigt att man vill hylla den lilla skaran människor med en dedikerad whisky-serie. De närmaste fem åren återkommer serien med allt äldre utgåvor. Premiär-släppet är 13 år gammalt. Jura Two-One-Two nr 1 har lagrats på bourbonfat de första 12 åren. Slutåret har whiskyn tillbringar på fat av chinkapin-ek.

Chinkapin är en mer sällsynt variant av den vanliga amerikanska viteken som enligt destilleriet adderar en extra dimension till whiskyns söta, kryddiga, rökiga karaktär. Whiskyn har en elegant arom av citronkaka och kanel med krämig toffee-kola. Smaken har hintar av inlagda päron och sorbet, samt muskot och ginseng som skuggas av pistage från chinkapin-eken.

– Jura är ingen ordinär maltwhisky, säger destillerichef Graham Logan. Det vet vi som bor här på ön. Vår hemliga ingrediens är folket som gör whiskyn och alla andra här som stöttar destilleriet.

Whiskyn är speciell av flera anledningar. Styrkan på 47,5% är ovanlig och vald för att öka kraften i uttrycket. Upplagan är begränsad vilket beror på att det är svårt att få tag på chinkapin-fat. Men det är såklart eken som gör whiskyn verkligt unik:

– Chinkapin-ek är ovanlig, jag har inte sett någon annan i branschen använda den, säger blender Gregg Glass som blandat samman whiskyn. Men den impact som ekmaterialet har på Juras gräsiga destillat har varit värt besväret. Särskilt nöjd är jag eftersom Two-One-Two utmanar folks förväntningar på vad en Jura-whisky ska vara. Den här whiskyn tillägnas de 212 bofasta på ön. Om inte de hade funnits hade vi inte fått smaka på Jura!

Jura Two-One-Two har en upplaga på 6000 flaskor. Varje flaska är svept i papper med motiv från ön. Whiskyn med artikelnummer 88009 finns i 44 butiker på Systembolaget sedan 5 maj. Priset är 1099 kr.