Alpina VM-programmet klart - innehåller historisk kvällstävling

Alpina VMs tävlingsprogram är nu fastställt och godkänt av samtliga inblandade, FIS – Internationella Skidförbundet och EBU – European Broadcasting Union. För Åre 2007s arrangörsstab innebär det både dag- och kvällstävlingar. För första gången i VMs historia arrangeras damernas storslalom kvällstid. Under 16 tävlingsdagar kommer världsmästare att krönas både dag- och kvällstid, vilket är unikt i VM-sammanhang. ”Storslalom och slalom för damer är två riktiga svenskgrenar. Med möjligheterna att se tävlingarna kvällstid borde hela Jämtland hinna ansluta. Vi kommer också att hamna i historieböckerna, som den första VM-arrangör som kör storslalom damer kvällstid” säger Anders Sundqvist, Sportchef Åre 2007 AB VM-perioden inleds med fartfyllda Super-G tävlingar och avrundas med den nya tävlingsformen NTE – Nation Team Event, den lagtävling som avslutade årets världscuptävlingar. Prisceremonier i samband med tävlingarna kommer att hållas på det nybyggda torget. Lägg därtill ett digert program för kringarrangemang och VM-programmet är komplett. ”VM skall vara en sport- och folkfest där både barnfamiljer och sportentusiaster kommer att få sina förväntningar infriade. VM skall vara en enda lång fest, från invigning den 2 februari till avslutningsceremoni den 18” säger Niklas Carlsson, Eventansvarig Åre 2007 AB. Bifogat finns hela tävlingsprogrammet med starttider. För ytterligare information kontakta: Anders Sundqvist, Sportchef Åre 2007 AB, 070-559 2007 Lasse Lindqvist, VD Åre2007 AB, 070-636 2007 Niklas Carlsson, Eventansvarig Åre 2007 AB, 070 -337 2007 Titti Rodling, Informationschef Åre 2007 AB, 070 -339 2007 Titti Rodling, Info/Media Director FIS Alpine World Ski Championships Åre 2007 AB Box 2007, SE-830 13 Åre Tel +46 (0)647 61 2007 Mobile +46 (0)70 339 2007 titti.rodling@are2007.com www.are2007.com Åre 2007 AB is the company organizing the FIS Alpine World Ski Championships in Åre in 2007. The budgeted turnover will amount to about SEK 420 million including investments in the racing arena of some SEK 190 million. The company vision is to perform the most groundbreaking FIS Alpine World Ski Championships ever and the assignment to crown ten world champions and one nation.

• Jämtland