Samisk design blir VM:s hederspris

Samiska konstnärer, slöjdare och hantverkare kommer att vara avsändare av Alpina VM:s hederspriser. De sex priserna i de 11 deltävlingarna kommer att utdelas till VM:s bästa och mest framträdande alpina stjärnor. Designtävlingen initierades av Åre 2007AB i regi med Gaaltije och är ett led i det samarbete Åre 2007 kommer att ha tillsammans med samerna och deras kultur och historia. ”Det här samarbetet har varit på tapeten länge och förutom att samerna står för skapandet av det åtråvärda hederspriset kommer vi att samarbeta i arrangemangen runt VM och det samiska skall integreras som en del av det största vintersportarrangemanget i Sveriges historia” säger Niklas Carlsson, ansvarig för kringarrangemang Åre 2007 AB. Uttagningstävlingen för samiskt hederspris pågår fram till den 25 augusti, därefter kommer tävlingsbidragen att ställas ut på Galleri Gaaltije i Östersund. Vinnaren av det samiska hederspriset kommer att presenteras under högtidliga former den 15 september, där segern innebär att konstnären får uppdraget att producera 70 exemplar av sitt hantverk. Det är också samerna själva som kommer att överlämna hederspriserna under alpina VM 3-18 februari 2007. ”Ett samiskt konsthantverk som hederspris blir en mycket fin symbol för den samiska närvaron under VM i Åre. Det känns också naturligt. Samerna är Europas enda urfolk och Åre ligger på samernas traditionella marker. Den samiska kulturen kommer att ge evenemanget en extra dimension. Det är vi stolta över” säger Elisabeth Hultquist Hasselbom, Gaaltije. För ytterligare information kontakta: Niklas Carlsson, Eventansvarig Åre 2007 AB, 070-337 2007 Elisabeth Hultquist-Hasselbom, Gaaltije, 070-566 52 03 Olov Sikku, Gaaltije, 070-171 80 34 Lasse Lindqvist, VD Åre 2007 AB, 070-636 2007 Titti Rodling, Informationsansvarig Åre 2007 AB, 070-339 2007 Mer information och bilder på: www.are2007.com och www.gaaltije.se Titti Rodling, Info/Media Director FIS Alpine World Ski Championships Åre 2007 AB Box 2007, SE-830 13 Åre Tel +46 (0)647 61 2007 Mobile +46 (0)70 339 2007 titti.rodling@are2007.com www.are2007.com

• Jämtland