Superentreprenören Niclas Nilsson, VD Vasa Bryggeri, bjuder på njutning i Åre!

Superentreprenören Niclas Nilsson, VD Vasa Bryggeri, bjuder på njutning i Åre!

Vasa Bryggeri är inte någon av landets största läsktillverkare, men däremot en av de mest lönsamma med en vinstmarginal de senaste åren på mellan 5 och 10 procent. Med rättigheterna till varumärken som andas nostalgi, till exempel Guldus, 21, Rio och Portello, har bryggeriet blivit väl mottaget bland kunderna i Norrland. Bolaget grundades 1997, av bland andra skidåkaren Vladimir Smirnov, Lennart Nordin och Paul Nilsson.

Superentreprenören Niclas Nilsson överraskar genom att sätta en begränsning på hur stort Vasa Bryggeri får bli. Ett bryggeri som tar steget mot stordrift kan inte ha samma kvalitetstänkande, vår läsk skulle helt enkelt inte smaka lika gott om vi blev större. Däremot skulle han kunna tänka sig att bryggeriet använder outnyttjad kapacitet för att legotillverka läsk. Då med enklare recept än de som används i dag och i ett separat bolag inom koncernen.

Allt har inte varit frid och fröjd hos denne superentreprenör som drabbats av flera allvarliga sjukdomar - men har genom sin målmedvetenhet och positivism även besegrat dem. Niclas är en person som ofta beskiner möjligheter och låter svårigheter stå i skuggan.