​Affärsänglar, finns dom? – Går det att vara affärsängel i Sverige?

​Affärsänglar, finns dom? – Går det att vara affärsängel i Sverige?

På Åre Kapitalmarknadsdagar 26 mars bjuder Företagarna in till ett samtal kring finansiering för små och medelstora företag under sin programpunkt kl: 15.45. En expertpanel kommer diskutera läget för småföretagen, hur finansieringssituationen ser ut i Sverige idag och hur förutsättningarna ser ut för att hitta privat småskaligt riskkapital..

Panelen:

Elisabeth Thand Ringqvist, vd Företagarna

Elisabeth har bakgrund som managementkonsult och som politiskt sakkunnig på Näringsdepartementet. Hon startade sitt första företag som 20-åring och det har präglat hennes syn på hur viktigt det är att göra det så lätt som möjligt att anställa och hur avgörande det är att hitta finansiering i rätt tid. 2014 kom hon ut med sin bok Nerdonomics - varför nördar startar företag och varför det är viktigt för Sverige. I boken finns åtta fördjupade beskrivningar av detta fenomen där Åre Kafferosteri och Åre Skidfabrik är två. Senare i vår tillträder Elisabeth som ordförande för Svenska Riskapitalföreningen.

Daniel Wiberg, chefsekonom Företagarna

Som chefekonom ansvarar Daniel Wiberg för analysen av samhällsekonomiska frågor av betydelse för företag och företagande. Daniel är ekonomie doktor och har en bakgrund som forskare i nationalekonomi. Hans avhandling handlade om effekterna av det ökade institutionella ägandet på finansmarknaden, ”det anonyma kapitalet”. Han kommer närmast från finansdepartementet där han arbetat med frågor som rör företagande och långsiktig tillväxt, samt finansmarknadsfrågor.

Anne Lidgard, Director of VINNOVA's Silicon Valley Office

Anne Lidgardär sedan 2012 chef för VINNOVA:s kontor i Silicon Valley, där hon bl.a. verkar för att underlätta för unga svenska tillväxtföretag att dra nytta av innovationsekosystemet i regionen.

Hon har en bakgrund som Teknologie Doktor i Fysik (KTH 1991). Efter en tid på Ericsson hade hon olika befattningar i ett flertal mindre teknikföretag, bl.a. som grundare och vd för CellTribe.

Hon sitter för närvarande i styrelsen för Center for Industrial and Applied Mathematics (CIAM) vid KTH, samt är gästforskare vid Stanford University. Hon är styrelseordförande i The Nordic Innovation House vilket VINNOVA har tagit initiativ till i samarbete med de övriga nordiska länderna, och som i hjärtat av Silicon Valley utgör ett nav för nordiska startups med globala ambitioner.

Jörgen Larsson, entreprenör AdMore Value

Jörgen Larsson har varit en engagerad entreprenör i stort sett hela sitt liv. Startade sitt första företag när han var 18 år. Med region Jämtland Härjedalen som bas har han sedan under 30 år verkat inom ett flertal små och stora företag inom bl.a. handel och tjänstesektorn. Han har även under ett antal år arbetat inom banksektorn.

För 6:e gången arrangeras Åre Kapitalmarknadsdagar 26-27 mars 2015 i Åres unika vårvintermiljö. Nationalarenan för kapital och finansiering präglas av många spännande möten i en fantastisk miljö på det prisbelönta designhotellet Copperhill i Åre. Nordens motsvarighet till World Economic Forum i Davos – men med fokus på affärer, investeringar och nya kontakter. Ni har möjlighet att ta del av två dagars kapitalmarknadsdagar i samband med att några av de mest intressanta bolagen och politikerna finns på plats. I Åre får ni också tillfälle att träffa ägare och koncernledningar, viktiga aktörer och intressenter, samt några av de bästa tillväxtbolagen i Norden. Dessutom får ni tillgång till Åres unika upplevelseutbud och skidåkning i världsklass.