Anna Kinberg Batra kommer till Åre Kapitalmarknadsdagar som talare!

Anna Kinberg Batra kommer till Åre Kapitalmarknadsdagar som talare!

Anna Kinberg Batra är gruppledare i riksdagen för moderaterna tillika ordförande för riksdagens finansutskott. Anna menar att det vi behöver är bättre, tydligare och starkare regelverk på europeisk nivå och att de länder som har akuta skuldproblem kommer i balans. Här kan Sveriges modell med högre krav på kapitaltäckningsgrad och stabilitetsavgift spela en viktig roll. Det behövs bra regleringar för stabilitet, ansvarstagande och tillväxt – inte nya riskfyllda skatter som drabbar vanliga låntagare samt fördyrar investeringar och nya jobb i Europa.

Finansutskottet bereder ärenden försåvitt riktlinjer för den ekonomiska politiken samt budgetregleringen, penning-, kredit- samt valutapolitik, statsskuldspolitik, kredit- samt fondväsendet, affärsmässiga försäkringsväsendet, Riksbanken, kommunal ekonomi, statliga arbetsgivarfrågor, statlig statistik, redovisning, revision samt rationalisering, statens tillhörigheter samt allmän upphandling. Finansutskottet granskar även beräkningen av statens inkomster samt sammanställer statsbudgeten.