Annie Lööf i rundabordssamtal på Åre Business Forum. Fotograf Göran Strand.

Annie Lööf utmanad i samtal med näringslivet på Åre Business Forum

För långa tillståndsprocesser, upprustning av infrastruktur, förenklingar för investeringar i regional tillväxt och den nödvändiga omställningen … Centerpartiledaren Annie Lööf fick många frågor från deltagarna i Åre Business Forums första rundabordssamtal och hon levererade svar.

Upprustningen av infrastruktur var en av de frågor som kom upp från flera av deltagarna. Det var alltifrån behovet av bättre underhåll av befintliga vägar till en upprustad stambana och ökad närvaro av laddningsstrukturer. Näringslivets representanter lyfte frågan om samfinansiering och fick positiv respons av Lööf. Dessutom svarade hon på frågan om var huvudansvaret för dessa infrastrukturer ligger.

”Bredband och elektrifiering är statens ansvar precis som järnväg och väg. Vi behöver säkerställa att det finns i hela landet. Men, det går snabbare när näringslivet är med så vi behöver göra det tillsammans.”

En annan kärnfråga som diskuterades var investeringar, där deltagarna undrade hur Lööf såg på situationen för mindre företagare, särskilt i glesbygd, som har problem att få finansiering för tillväxt, hur den nödvändiga omställningen ska finansieras och varifrån pengarna ska tas.

”Generellt tror jag att långsiktiga spelvillkor är det som de flesta verksamheter vill ha. Och jag ser att breda samarbeten skapar långsiktighet och trygghet.”

Och när det gäller omställningen ser centerpartiledaren att det är viktigt att skapa incitament som gör att näringslivet själva väljer att ta steg framåt. Lööf menade att motorn handlar om att få både stora som små företag att få fram produkter och tjänster för att göra den nödvändiga omställningen. Och för detta krävs massiva investeringar.

”Det handlar om att staten måste gå in och göra de här nödvändiga investeringarna tillsammans med företagen. Vi behöver även se snabbare avskrivningar på miljöinvesteringar och energieffektiviseringar.”

Under Åre Business Forum diskuterar näringslivet de betydelsefulla frågorna tillsammans med politiken, både på stora scenen och i mindre konstellationer.

DELTAGARE I RUNDABORDSSAMTALET:

Annie Lööf, partiledare Centerpartiet
Emelie Stordalen, delägare Strawberry Group
Stefan Sjöstrand, vd SKISTAR
Niklas Jonsson, Norrlandsfonden
Johanna Norberg, vd Danske Bank
Joachim Karlsson, vd Almi Invest
Emilia Molin, Country Manager BE WTR
Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige
Peter Dalmalm, chef företagsmarknaden Nordea Sverige

Samtalet leddes av PM Nilsson, Dagens Industri

Åre Business Forum är arenan med många spännande möten i en fantastisk miljö på Copperhill Mountain Lodge i Åre. Det är Nordens motsvarighet till Davos med fokus på affärer, investeringar och nya kontakter. På plats finns entreprenörer, ägare, koncernledningar, viktiga nationella aktörer, några av de bästa tillväxtbolagen i Norden samt några av våra främsta politiker.