Entreprenörer och finanselit möts under Åre Kapitalmarknadsdagar 26-27 mars 2015

Sveriges främsta innovatörer, entreprenörer och företagare träffar ledande affärsänglar, investerare och finansiärer i Åre. Enligt finanshöjdarna ett unikt tillfälle att nätverka och skapa framtida affärer. Tillsammans med ägare, koncernledningar, viktiga nationella aktörer samt några av våra främsta politiker skapas Nationalarenan för kapital och finansiering - som arrangeras för 6:e året.

Åre - är den svenska entreprenörs- och finansvärldens vardagsrum. I Åre träffas näringslivets höjdare för att diskutera affärsuppgörelser under avslappnade former.

Skistars vd Mats Årjes och Diös VD Knut Rost är två av dem. Google Sveriges VD Anders Berglund och Deutsche Banks Norden-VD Jan Olsson två andra.

Svensk skidåknings nyckelort Åre är ett vintercentrum för beslutsfattare och miljardärer - och de ­behöver inte röra sig långt – de håller nämligen till på det världsberömda hotellet Copperhill Mountain Lodge som nyligen utsågs för andra året i rad till Sweden´s Best Ski Hotel och Sweden´s Best Ski Chalet, på den internationella skidturismens egen Oscarsgala World Ski Awards.

- Det är kompakt och allt finns samlat. Allt från boende och service till nöje och skidåkning. Det är en succé, säger initiativtagaren till Åre Kapitalmarknadsdagar Jens Edlund.

Företagare och beslutsfattare i svenskt näringsliv kommer från alla håll och kanter av Sverige för att skapa nya affärer i en härlig miljö under informella former under vårvintern i Åre. I år kommer även talare från Silicon Valley och Canada.

Åre Kapitalmarknadsdagar drivs med hjälp av drygt 40 partners och Dagens Industri som mediapartner. Det kanske mest lyckade draget är att många av entreprenörerna och företagsledarna i Sverige känner att de måste vara här för att skapa affärer, träffa politiker och beslutsfattare.

Hur har ni skapat det?

- Vi har uppmuntrat till att ha seminarium av dignitet och varit behjälpliga att producera vissa av dem, samt att ett 40-tal av Sveriges främsta entreprenörer tävlar om prischeckar och söker kapital och finansiering. Sedan har vi starka partners och de har ett syfte med att få ett innehåll i sitt partnerskap. Vi jobbar med tre delar, dels exponeringen via webb-tv och publik. Sedan kommunikation på plats och Business Forum med utställningar. Den tredje delen är relationsdelen och den har växt extremt på slutet, Jens Edlund.

Skistar och Diös är huvudpartners och båda företagen har hela sina koncernledningar på plats.

-Att bryta storstadens brus mot äkta fjällmiljö samt kombinera affärer och sport, skapar förutsättningar för framgångsrikt företagande, Mats Årjes VD Skistar.

-En energifylld arena i en unik miljö där vi är med och skapar tillväxt och långsiktiga värden genom att vara en aktiv och engagerad partner, Knut Rost VD Diös.