Erik Paulsson - en av Sveriges främsta entreprenörer - pratar om investeringar i Åre

Bygg- och fastighetsentreprenören Erik Paulsson har mer än 50 års erfarenhet av investeringar i bygg- och fastighetssektorn. Senast aktuell med Friends Arena, den nya nationalarenan för fotboll, det stora arenaprojektet i Solna som skall bli till en ny stad med rum för 5 000 arbetsplatser och fler än 30 000 boende. Där ryms också ett jättelikt köpcentrum med namnet Mall of Scandinavia.

Detta projekt tror han mycket på liksom fastighetsmarknaden i stort. Han hoppas även att politikerna ska se till att byggandet äntligen tar fart i Sverige, och vad gäller Skistar tror han på att flyga utländska fjällturister till bolagets anläggningar i Åre och Sälen. Detta ska hjälpa Skistaraktien till att bli den börsframgång aktien var fram till för några år sedan.

Erik sitter som styrelseledamot eller styrelseordförande i 42 styrelser. Bland de mer kända eller intressanta bolagen kan nämnas Fabege, Nolato, Skistar, Wihlborgs, Ekerum Golf & Resort och Viamare Invest.

Skistaraktien har haft problem i några år, men det är den inte ensam om. Det pratas om att svenska fjällen har blivit för dyra att semestra i. Kronan vållar problem, och sedan har vi den globala uppvärmningen – även om den i dag inte utgör ett konkret hot mot den svenska skidturismen.

–Det är klart att Skistar har påverkats av finanskrisen. Folk håller i sina pengar, och den starka kronan har gjort det dyrare för utländska besökare. Men man kunde se att orderingången ökade bra igen inför julen. Och lyckas vi bara få bättre flygkommunikationer till våra fjällanläggningar kommer Skistar att fortsätta mycket väl, Erik Paulsson.

- Bygg- och fastighetsbranschen är en katalysator för att utveckla destinationer och skapa tillväxt i regioner. Entreprenören Erik Paulsson har kunskap och lång erfarenhet av alla dessa delar, och vi ser framemot att höra hur Sveriges regioner och destinationer kan fortsätta utvecklas, Jens Edlund partner Deloitte och initiativtagare till Åre Kapitalmarknadsdagar.