Ett bra år för börsintroduktioner – om du gör rätt...

Ett bra år för börsintroduktioner – om du gör rätt...

Lindahls kommer den 26 mars under Åre Kapitalmarknadsdagar att tillsammans med Nasdaq lyfta vad en börsbolagskandidat bör tänka på för att lyckas med sin notering. 2014 var ett bra år för börsintroduktioner och Nasdaq slog i fjol rekord i antalet börsnoteringar jämfört med tidigare år. Trenden verkar fortsätta under 2015, men vet alla parter exakt vad som behöver göras vid en börsintroduktion?

2014 var ett bra år för börsintroduktioner. Såväl private equity-bolag som andra finansiella ägare gjorde exits när noteringsklimatet var gott. Även ett större antal IT-bolag och life science-bolag med behov av expansionskapital sattes på börsen förra året. Trenden verkar fortsätta under 2015, inte minst inom IT och life sciences. Även om marknaden är känslig för svängningar så talar en stark USA-marknad och en återhämtning i Europa för ett stabilt noteringsklimat. Alla parter måste dock veta exakt vad som ska göras.

Annika Andersson och Maria Arnoldsson är Advokatfirman Lindahls experter inom kapitalmarknad och publik M&A. Utifrån sina erfarenheter från kapitalmarknads- och publika företagstransaktioner – inte minst i innovativa och teknikintensiva branscher – kommer de under Åre Kapitalmarknadsdagar den 26 mars berätta hur man som rådgivare arbetar för att bidra till en lyckad noteringsprocess, genom såväl due diligence- och prospektarbetet som börsfähighetsfrågor och transaktionsarbetet i övrigt. Komplex information rörande bolaget och dess bransch behöver beskrivas på ett tydligt och relevant sätt i prospektet. Bolags- eller marknadsspecifika situationer kan uppstå som gör att en börsintroduktion måste senareläggas eller till och med dras tillbaka. Genom att kombinera branschkunskap och kapitalmarknadskompetens med en tydlig rådgivning, kan man som rådgivare bidra till att börsbolagskandidaten lyckas bra.

En panel bestående av representanter från bl.a. Nasdaq Stockholm kommer att bidra i diskussionerna vad en börsbolagskandidat bör tänka på för att lyckas med sin notering. Moderatorerna är Anna Ekelund, Nyhetschef, Dagens Industri, och Günther Mårder, Sparekonom, Nordnet och tillträdande VD för Företagarna.

Lindahl är en av Sveriges största advokatbyråer. Våra klienter återfinns ofta i kunskapsbaserade, innovativa och teknikintensiva branscher. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och den så kallade TMT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter.