Eva Björling, Handelsminister och nordisk samarbetsminister till Åre Kapitalmarknadsdagar 27-28 mars 2014!

Vi välkomnar Eva Björling, Handelsminister och nordisk samarbetsminister till Åre Kapitalmarknadsdagar 27-28 mars 2014. Handelsminister Ewa Björling lanserade 2010 en vision om att fördubbla den svenska exporten till 2015.

"Handel, investeringar och influenser från omvärlden är centrala förutsättningar för jobben, välfärden och tillväxten - samtidigt som det gynnar viktiga mål som fattigdomsbekämpning, mänskliga rättigheter, fred och stabilitet.", Eva Björling Handelsminister och nordisk samarbetsminister.

Eva Björling har även initierat, "Resursrika Norrland", en regional exportsatsning på Sveriges fyra nordligaste län - Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland.

Handelsminister Ewa Björling ansvarar för:

Handelspolitik

Frågor om handeln med utlandet, internationella handelsförhandlingar och EU:s inre marknad.

Handels-, investerings- och Sverigefrämjande

Främjande av export, import och utländska investeringar i Sverige samt Sverigebilden i utlandet.

EU:s inre marknad

Arbetet med EU:s inre marknad syftar i stort till en öppen handel, avveckling av handelshinder, konkurrens och regelförbättring i företagens och konsumenternas intresse.

Ewa Björling är även nordisk samarbetsminister och ansvarar för:

Nordiskt samarbete

'Närområdet och grannländerna har en självklar ställning för Sverige. Banden mellan våra folk går sekler tillbaka och här finns flera av Sveriges viktigaste handels- och samarbetspartners.